Připojení přes Pevný internet mi jde pomalu, co s tím?

Máte od nás Pevný internet a funguje vám pomaleji, než byste očekávali? Připravili jsme pro vás možné příčiny a vysvětlení.

Co může způsobovat pomalejší rychlost připojení k internetu?

  1. Počet připojených zařízení - všechna zařízení, která jsou připojena do vaší Wi-Fi sítě nebo kabelem přímo k modemu, se dělí o celkovou rychlost Pevného internetu. Pokud například na jednom počítači stahujete nebo nahráváte objemné soubory dat, znamená to, že ostatní připojená zařízení budou mít k dispozici pomalejší připojení. Stejné je to v případě, kdy doma používáte televizi přes internet. Například spuštěná Vodafone TV, HBO Go, Netflix a další služby spotřebují zhruba 7 až 25 Mbit/s z vaší rychlosti připojení (podle aktuální kvality obrazu).
  2. Síla Wi-Fi signálu a použité frekvence - je potřeba počítat s tím, že když se od Wi-Fi routeru vzdálíte nebo se připojujete v jiné místnosti, takže mezi vámi a routerem je zeď, klesá tím i rychlost připojení na internet. Vliv má také použitá frekvence - Wi-Fi může fungovat na frekvencích 2,4 GHz nebo 5 GHz. U frekvence 2,4 GHz získáte větší dosah Wi-Fi sítě, naměřené rychlosti budou ale pomalejší. Naopak s 5GHz Wi-Fi sítí dosáhnete na vyšší rychlosti připojení, dosah takové sítě je ale znatelně menší. Ve všech případech můžete provést jednoduchý test - pokud se se svým počítačem připojíte k modemu pomocí kabelu a internet budete mít znatelně rychlejší, je příčina potíží spojena s bezdrátovým příjmem přes Wi-Fi u vás doma. Další informace a tipy k Wi-Fi sítím najdete na této stránce.
  3. Rušení Wi-Fi sítě okolními sítěmi - rychlost a stabilitu připojení může ovlivnit rušení okolními sítěmi.
  4. Možnosti zařízení, kterým se připojujete - ne každé zařízení například podporuje nejnovější standardy Wi-Fi. U připojení pomocí síťového kabelu záleží na tom, jakou rychlost podporuje vaše síťová karta (některé síťové karty umějí pouze rychlosti do 100 Mbit/s). Internet se vám může zdát pomalejší také s ohledem na celkovou rychlost vašeho zařízení. Zejména u vysokých rychlostí připojení (500 Mbit/s nebo 1 Gbit/s) má výkonnost vašeho zařízení zásadní vliv na to, jak velkou rychlost na něm budete moct využít. U notebooků nezapomeňte na ochranu antivirovým programem a pravidelně systém aktualizujte. To se týká také chytrých telefonů a tabletů. Pokud používáte v prohlížeči různá rozšíření, mohou rychlost načítání stránek také ovlivnit.
  5. Vaši síť používá někdo nepovolaný - pokud máte síť bez hesla nebo vaše heslo někdo uhodl, může se připojovat na internet bez vašeho vědomí. Proto doporučujeme nastavit dostatečně silné heslo pro připojení k Wi-Fi. Jak na to zjistíte v návodu. Pro námi prodávané modemy najdete postupy na našich stránkách.
  6. Rychlost serveru, na který se připojujete - když se budete připojovat na stránky, o které je zrovna velký zájem (například stránky eShopů při velkých slevových akcích), můžou se vám tyto stránky kvůli přetížení načítat pomalu, i když je vaše připojení dostatečně rychlé. Důležité totiž je, aby bylo rychlé připojení dostupné jak u poskytovatele služby (na serveru), tak u vás jako uživatele (návštěvníka stránek).
  7. Potíže na kabelové (exUPC) síti - Podívejte se na stránku www.upc.cz/vypadky, zda na vaší adrese neevidujeme hromadné potíže s připojením. Vyzkoušejte také tipy, které uvádíme na této stránce.
  8. Technické možnosti DSL linky - reálná rychlost připojení je ovlivněna vzdáleností mezi vámi a ústřednou, kvalitou kabelového vedení a kvalitou rozvodů v domě. Naměřené rychlosti proto mohou být nižší než je teoretické maximum dostupné pro váš tarif.
  9. Technické možnosti LTE sítě - při připojení přes LTE závisí rychlost zejména na síle signálu a vytížení sítě ve vašem okolí. Proto se v čase může mírně měnit.

Jak správně změřit rychlost připojení k internetu?

Nejdřív zkuste modem restartovat - na chvíli ho odpojte od elektrické sítě a znovu ho zapojte. Tím dojde k novému navázání spojení a je možné, že se tím potíže vyřeší. Pokud ne, postupujte prosím při měření rychlosti takto:

  1. Odpojte od internetu všechna zařízení, která ho mohou používat.
  2. Použijte notebook s aktualizovaným operačním systémem a prohlížečem. V prohlížeči zakažte veškerá rozšíření.
  3. Propojte router a notebook síťovým kabelem, pokud byste měřili přes Wi-Fi, naměřená rychlost bude pravděpodobně nižší a měření nebude přesné.
  4. Pro měření využijte službu NetMetr. Pokud vás požádáme o výsledek měření, můžete nám poslat přímý odkaz na výsledky vašeho měření.

Kdy je dobré nám dát vědět, že váš internet neběží dost rychle?

Pokud jste ověřili, že u vás není zřejmý důvod k tomu, aby byl internet pomalý a přesto nedosahujete ani poloviny běžně dostupné rychlosti pro váš tarif, kontaktujte nás. Společně se podíváme na to, co by mohlo být příčinou. Na Linku péče o zákazníky se dovoláte na čísle *77 (800 77 00 77 při volání z ostatních sítí). V případě, že u nás využíváte pouze Pevný internet, volejte 800 77 77 31. Zákazníci s exUPC kabelovým internetem nás mohou kontaktovat také e-mailem na opravime@vodafone.com, do předmětu e-mailu nezapomeňte vyplnit číslo své smlouvy.

Naposledy upraveno 08. 03. 2021