Připojení přes Pevný internet mi jde pomalu, co s tím?

Máte od nás Pevný internet a funguje vám pomaleji, než byste očekávali? Připravili jsme pro vás možné příčiny a vysvětlení.

Co může způsobovat pomalejší rychlost připojení k internetu?

  1. Počet připojených zařízení - všechna zařízení, která jsou připojena do vaší Wi-Fi sítě nebo kabelem přímo k modemu, se dělí o celkovou rychlost Pevného internetu. Pokud například na jednom počítači stahujete nebo nahráváte objemné soubory dat, znamená to, že ostatní připojená zařízení budou mít k dispozici pomalejší připojení. Stejné je to v případě, kdy doma používáte televizi přes internet. Například spuštěná Vodafone TV, HBO Go, Netflix a další služby spotřebují zhruba 7 až 25 Mbit/s z vaší rychlosti připojení (podle aktuální kvality obrazu).
  2. Síla Wi-Fi signálu a použité frekvence - je potřeba počítat s tím, že když se od Wi-Fi routeru vzdálíte nebo se připojujete v jiné místnosti, takže mezi vámi a routerem je zeď, klesá tím i rychlost připojení na internet. Vliv má také použitá frekvence - Wi-Fi může fungovat na frekvencích 2,4 GHz nebo 5 GHz. U frekvence 2,4 GHz získáte větší dosah Wi-Fi sítě, naměřené rychlosti budou ale pomalejší. Naopak s 5GHz Wi-Fi sítí dosáhnete na vyšší rychlosti připojení, dosah takové sítě je ale znatelně menší. Ve všech případech můžete provést jednoduchý test - pokud se se svým počítačem připojíte k modemu pomocí kabelu a internet budete mít znatelně rychlejší, je příčina potíží spojena s bezdrátovým příjmem přes Wi-Fi u vás doma. Další informace a tipy k Wi-Fi sítím najdete na této stránce.
  3. Rušení Wi-Fi sítě okolními sítěmi - rychlost a stabilitu připojení může ovlivnit rušení okolními sítěmi.
  4. Možnosti zařízení, kterým se připojujete - ne každé zařízení například podporuje nejnovější standardy Wi-Fi. U připojení pomocí síťového kabelu záleží na tom, jakou rychlost podporuje vaše síťová karta (některé síťové karty umějí pouze rychlosti do 100 Mbit/s). Internet se vám může zdát pomalejší také s ohledem na celkovou rychlost vašeho zařízení. Zejména u vysokých rychlostí připojení (500 Mbit/s nebo 1 Gbit/s) má výkonnost vašeho zařízení zásadní vliv na to, jak velkou rychlost na něm budete moct využít. U notebooků nezapomeňte na ochranu antivirovým programem a pravidelně systém aktualizujte. To se týká také chytrých telefonů a tabletů. Pokud používáte v prohlížeči různá rozšíření, mohou rychlost načítání stránek také ovlivnit.
  5. Vaši síť používá někdo nepovolaný - pokud máte síť bez hesla nebo vaše heslo někdo uhodl, může se připojovat na internet bez vašeho vědomí. Proto doporučujeme nastavit dostatečně silné heslo pro připojení k Wi-Fi. Jak na to zjistíte v návodu. Pro námi prodávané modemy najdete postupy na našich stránkách.
  6. Rychlost serveru, na který se připojujete - když se budete připojovat na stránky, o které je zrovna velký zájem (například stránky eShopů při velkých slevových akcích), můžou se vám tyto stránky kvůli přetížení načítat pomalu, i když je vaše připojení dostatečně rychlé. Důležité totiž je, aby bylo rychlé připojení dostupné jak u poskytovatele služby (na serveru), tak u vás jako uživatele (návštěvníka stránek).
  7. Potíže na kabelové (exUPC) síti - Podívejte se na stránku www.vodafone.cz/vypadky, zda na vaší adrese neevidujeme hromadné potíže s připojením. Vyzkoušejte také tipy, které uvádíme na této stránce.
  8. Technické možnosti DSL linky - reálná rychlost připojení je ovlivněna vzdáleností mezi vámi a ústřednou, kvalitou kabelového vedení a kvalitou rozvodů v domě. Naměřené rychlosti proto mohou být nižší než je teoretické maximum dostupné pro váš tarif.
  9. Technické možnosti LTE sítě - při připojení přes LTE závisí rychlost zejména na síle signálu a vytížení sítě ve vašem okolí. Proto se v čase může mírně měnit.

Jak správně změřit rychlost připojení k internetu?

Nejdřív zkuste modem (router) restartovat - na chvíli ho odpojte od elektrické sítě a znovu ho zapojte. Tím dojde k novému navázání spojení a je možné, že se tím potíže vyřeší. Pokud ne, postupujte prosím při měření rychlosti takto:

  1. Odpojte od internetu všechna zařízení, která ho mohou používat.
  2. Použijte notebook s aktualizovaným operačním systémem a prohlížečem. V prohlížeči zakažte veškerá rozšíření.
  3. Propojte modem (router) a notebook síťovým kabelem, pokud byste měřili přes Wi-Fi, naměřená rychlost bude pravděpodobně nižší a měření nebude přesné.
  4. Pro měření využijte službu NetMetr nebo měřič na našich stránkách. Pokud vás požádáme o výsledek měření, můžete nám poslat přímý odkaz na výsledky vašeho měření (v případě Netmetru). Výsledky měření u webových měřičů rychlosti mohou být u vyšších rychlostí (více než 300 Mb/s) nepřesné a nespolehlivé. Je to dáno technickým řešením těchto měřičů a závislostí na řadě podmínek, které uživatel ani poskytovatel internetu nemá možnost ovlivnit. Případná nižší rychlost než byste očekávali není velmi pravděpodobně způsobena nízkou kvalitou internetové přípojky.

Kdy je dobré nám dát vědět, že váš internet neběží dost rychle?

Pokud jste ověřili, že u vás není zřejmý důvod k tomu, aby byl internet pomalý a přesto nedosahujete ani poloviny běžně dostupné rychlosti pro váš tarif, kontaktujte nás. Společně se podíváme na to, co by mohlo být příčinou. Na Linku péče o zákazníky se dovoláte na čísle *77 (800 77 00 77 při volání z ostatních sítí). V případě, že u nás využíváte pouze Pevný internet, volejte 800 77 77 31. Zákazníci s exUPC kabelovým internetem nás mohou kontaktovat také e-mailem na opravime@vodafone.com, do předmětu e-mailu nezapomeňte vyplnit číslo své smlouvy.

Kde zjistím obvyklou (běžnou) a minimální rychlost pro mé internetové připojení?