Jak poznám podvodné hovory (vishing)?

  • Vishing jsou podvodné hovory, kterými se podvodníci snaží získat důvěrné údaje a informace. V hovoru se podvodník představí například jako zaměstnanec banky nebo třeba policista a bude od vás vyžadovat přístupové údaje k vašemu bankovnímu účtu nebo údaje k platební kartě.
  • Slovo vishing vychází ze stejného základu jako phishing, jde však o podvody přes hlasovou (anglicky voice) komunikaci.

Jak může podvodný hovor vypadat?

Volá vám člověk, který se představí jako zaměstnanec banky, a řekne, že váš bankovní účet je napaden a je nutné s tím hned něco udělat. Jindy zavolá člověk, který se představí jako váš příbuzný (vnuk, pravnuk, neteř), že potřebuje půjčit peníze. Nebo volá „policista“, že jste spáchali dopravní přestupek a je potřeba zaplatit pokutu. Takové a mnohé další varianty používají podvodníci s jediným cílem – vylákat z vás peníze.

Útočníci mohou změnit telefonní číslo, ze kterého volají, a tak se může stát, že se vám na telefonu zobrazí známý kontakt nebo známé číslo, ale ve skutečnosti volá podvodník. Proti tomuto typu podvodu se lze bránit otázkami, kdy si ověřujete, zda volající zná organizaci, ze které údajně volá, nicméně podvodníci bývají často dobře připravení a jsou schopni poměrně dobře odpovídat. Ideální způsob, jak si volajícího ověřit, je zavolat zpět. Například pokud vám volá někdo z banky a vy máte pochybnosti o pravosti, tak jednoduše hovor ukončete a zavolejte do banky vy.

V každém případě je dobré vědět, že nikdo z banky vám nebude volat a žádat po vás přístupové údaje k účtu nebo abyste převedli peníze na jiný bankovní účet. To samé platí o pojišťovnách, mobilních operátorech, policii – ta od vás nepotřebuje osobní údaje, jelikož tyto údaje si může zjistit, případné zaplacení pokuty se vždy děje oficiální cestou – poštou, datovou schránkou, nikdy ne přes telefon.

Jak můžu předejít tomu, že mě podvodníci napálí?

  • Nenechte se tlačit kýmkoliv do rychlé reakce.
  • Nikdy po telefonu nesdělujte své přihlašovací údaje do bankovnictví, celá čísla platebních karet a další citlivé údaje.
  • Pokud vám volá někdo jménem Vodafonu a číslo nepoznáváte, můžete si ho ověřit na stránce s kontakty a v seznamu partnerských call center. Operátoři Vodafonu po vás pro ověření budou chtít vždy jen vybrané pozice z hesla, nikdy do telefonu nesdělujte celé heslo.
  • Pokud máte pochybnosti, nechte si čas na přemýšlení, poraďte se s okolím, zavolejte do banky/pojišťovny/mobilnímu operátorovi a ověřte si informace, které vám někdo sdělil. V každé takové organizaci jsou lidé, kteří pracují na ochraně zákazníků a operátoři na informačních linkách jsou školení, jak pomoci, případně vědí, u koho se ve své organizaci poradit.
  • Pokud máte zkušenost s podvodným hovorem, můžete nám poslat informace o hovoru (číslo volajícího a čas události) bezplatnou SMSkou na číslo 7726. Díky tomu můžeme pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a v případě nutnosti zasáhnout.

Jak proti podvodům bojují mobilní operátoři a co můžu dělat já?

Každý mobilní operátor aktivně vyhledává tento druh podvodu a podvodná čísla blokuje, v případě podvrhnuté identity volajícího (vishing) blokuje celý příchozí provoz. Například společnost Vodafone zablokovala příchozí provoz ze zahraničí, kde podvodníci používali pevná čísla (podvodníci tak napodobovali telefonní čísla bank, pojišťoven, policie a podobně). Je tedy pro podvodníky těžší předstírat, že volají opravdu z banky.

V boji proti těmto podvodům pomáhají i výrobci telefonů, je dobré si telefon pravidelně restartovat a aktualizovat. To samé platí i o dalších zařízeních, která používáte, například o počítači, Wi-Fi routeru, modemu (zde je rozhodně nutné změnit přístupová hesla a nenechávat zde tovární nastavení), televizi, ale i tiskárně. Zkrátka o veškerých zařízeních, která mají přístup k internetu. A samozřejmě je důležité používat silná hesla, která znáte pouze vy a která není jednoduché uhádnout.

Mohlo by se vám také hodit:

Mějte přehled o svých službách díky aplikaci Můj Vodafone