Zaměnit telefonní číslo a maskovat se cizím číslem telekomunikační technologie umožňuje. Takový postup se používá například pro firmy, které mají více zaměstnanců, ale chtějí se svým klientům prezentovat pod jednotným číslem – třeba tím, které má firma uvedené v reklamě. V takovýchto případech ale každý operátor zná, jaká firma používá konkrétní čísla. Na českém trhu je telekomunikační prostředí regulováno a každý z operátorů zná tzv. identitu volajícího čísla. V případě podvodného jednání tedy lze dohledat, kdo hovor vytočil. To ovšem platí v případech, kdy je hovor vytočen v ČR.
Problém nastává u hovorů, které do ČR přicházejí ze zahraničí. Ve světě bohužel neexistuje jednotný standard, podle kterého by bylo možné jednoznačně určit, že hovor je ověřený. Zatím všechny hovory, které nám zákazníci nahlásili jako podvodné, pocházely ze zahraničí.
Operátoři v Česku aktivně brání přijímání podvržených hovorů. Konkrétně Vodafone blokuje všechny české pevné linky, které se pokoušejí dovolat ze zahraničí. U mobilních čísel je situace složitější, jelikož nelze okamžitě zjišťovat, zda hovor je legitimní (uživatel je v roamingu), nebo ne.
Máte při hovoru podezření, že vám volá podvodník? Možná jste se stali obětí tzv. vishingu. Podívejte se, o co se jedná a jak se můžete bránit.