Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

25. května 2021

Škodí váš vysněný telefon přírodě? Odpověď přináší hodnocení Eco rating, které pro zákazníky zavádí i Vodafone

Zákazníci vybírají telefon většinou podle ceny, funkcí nebo vzhledu. Nyní se mohou rozhodovat i podle dalšího kritéria – ekologie. Vodafone společně s dalšími operátory v Evropě zavádí takzvaný Eco Rating, který bude nově součástí informací o většině mobilních telefonů v jeho nabídce.

Jedná se o bodovací systém vytvořený nezávislým konsorciem, který ukazuje, jak velkou ekologickou zátěž daný telefon představuje. Uhlíková stopa, kterou výroba mobilů a jejich provoz zanechávají, není zanedbatelná. Odhaduje se na 125 milionů tun emisí oxidu uhličitého ročně, což odpovídá provozu 31 uhelných elektráren.

Eco rating hodnotí vliv smartphonů na životní prostředí od samotné výroby až po skončení jeho životnosti. Zákazníci budou mít při výběru k dispozici celkové skóre na škále 1-100 bodů, přičemž nejvyšší bodové ohodnocení dostanou ta nejekologičtější zařízení. Pro lepší představu o tom, jak si vedou v jednotlivých oblastech hodnocení, slouží dílčí skóre pro každý sledovaný parametr. Mezi ně patří například životnost daného mobilního telefonu, jeho odolnost, recyklovatelnost a efektivita využití surovin při výrobě.

Hodnocení vytváří nezávislé mezinárodní konsorcium, které uděluje bodové skóre na základě informací získaných od výrobců. Díky tomu je možné jednotlivé mobily porovnat mezi sebou a dát každému, komu není stav naší planety lhostejný, možnost vybrat si telefon v souladu s jeho přesvědčením a životními hodnotami,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.

Eco Rating najdou zákazníci už nyní na webových stránkách u většiny telefonů, a to v informacích o technických parametrech zařízení. Podrobné informace o systému hodnocení a jednotlivých kritérií hodnocení jsou pak k dispozici speciální webové stránce.



Výběr telefonu je pouhý začátek

Aby byl dopad na životní prostředí co nejmenší, je nutné se zaměřit nejen na výběr ekologičtějšího modelu, ale také na zásadní změnu spotřebitelského chování. Když telefon doslouží úplně, je ideálním řešením jeho recyklace. Ačkoliv přináší řadu ekonomických i environmentálních výhod, dochází k ní u pouhého 1 % z vyřazených zařízení. Z vysloužilého chytrého telefonu je přitom možné znovu využít až 95 % materiálu a získat tak důležité suroviny pro další výrobu. Vodafone již od roku 2005 umožňuje svým zákazníkům ve všech prodejnách nepotřebné zařízení vracet a prostřednictvím partnerů zajišťuje jeho další využití.

Sledujeme, že poptávka po nových přístrojích se rok od roku zvyšuje, a s ní i počet vysloužilých modelů. Zákazníci mohou svůj starý telefon, nabíječku nebo modem vrátit v kterékoliv naší prodejně. Peníze z recyklace takto poskytnutých telefonů navíc poputují na projekty Nadace Vodafone s pozitivním sociálním dopadem,“ vysvětluje Zuzana Holá.

Udržitelný směr 

Vodafone dlouhodobě ukazuje na českém trhu směr v udržitelnosti. Od jara nabízí zákazníkům také poloviční nosiče SIM karet, které navíc dodává v polovičních papírových obalech. Tímto krokem se jen v České republice za rok ušetří bezmála 3 tuny plastu a 2,25 tun papíru, což je dohromady ekvivalentem 223 tun emisí oxidu uhličitého. Stejné množství emisí vyprodukuje například roční provoz padesáti automobilů.

Udržitelnost je důležitým tématem i ve vnitřním fungování firmy. Vodafone nakupuje 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů a postupně snižuje emise skleníkových plynů nejen ze svého vlastního provozu, ale prostřednictvím řešení Internetu věcí i u svých zákazníků. Firma také zavedla povinná kritéria, která nyní hodnotí dodavatele i z hlediska jejich přístupu k udržitelnosti a odpovědnému podnikání. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality.

 








Dva dny v kanceláři, tři dny doma. Firmy z benefitu vytvořily standard, příkladem je Vodafone

Co bylo dříve možné vyřešit pětiminutovým rozhovorem s kolegy v kanceláři, vyžaduje při práci z domova i několik e-mailů a telefonátů. Koronavirová doba výrazně proměnila pracovní rutinu zaměstnanců, kteří se vlivem pandemie přesunuli z firemních prostor do improvizovaných domácích kanceláří.