Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

20. května 2021

Dva dny v kanceláři, tři dny doma. Firmy z benefitu vytvořily standard, příkladem je Vodafone

Co bylo dříve možné vyřešit pětiminutovým rozhovorem s kolegy v kanceláři, vyžaduje při práci z domova i několik e-mailů a telefonátů. Koronavirová doba výrazně proměnila pracovní rutinu zaměstnanců, kteří se vlivem pandemie přesunuli z firemních prostor do improvizovaných domácích kanceláří.

Vodafone v rámci svého unikátního programu Future Ready poskytl zaměstnancům počítače, zapůjčil jim stovky monitorů nebo kancelářských židlí a vyškolil manažery pro řízení týmů na dálku. Protože se firmě práce z domova osvědčila, budou zaměstnanci i po rozvolnění protiepidemických opatření trávit v kancelářích běžně jen 40 % svého pracovního času, což odpovídá dvěma pracovním dnům v týdnu.

Když na jaře minulého roku udeřila první vlna koronaviru, musela řada zaměstnanců Vodafonu vůbec poprvé dlouhodobě pracovat z domova. Zhruba 40 % z nich přitom do té doby nemělo s prací na home office vůbec žádnou zkušenost. Firma proto vytvořila program s názvem Future Ready a poskytla zaměstnancům laptopy, zapůjčila přes 300 monitorů a zhruba 700 kancelářských židlí. Investovala i do toho, aby všichni měli přístup ke kvalitnímu internetovému připojení a měli k dispozici všechny programy, které jsou pro práci na dálku potřeba.

Koronavirus pro nás znamenal velmi rychlou a překotnou změnu. Museli jsme co nejrychleji přesunout veškerou práci do online prostředí. Ačkoliv se nám to brzy podařilo, prostřednictvím interních průzkumů jsme se dozvídali, že zaměstnanci a zejména týmoví lídři potřebují další podporu,“ vysvětluje Magdaléna Wavle, ředitelka oddělení talentu a rozvoje Vodafonu.

Vedení hybridních týmů, kde část lidí pracuje z kanceláře a část z domova, přineslo změny ve způsobu komunikace i řízení výkonu. Ne každému nová situace vyhovovala. „Pro lídry dnešní doby je velká výzva pracovat s nejistotou. Prostřednictvím Future Ready jsme pomohli manažerům zjistit, jaké typy osobností vlastně v týmu mají a co jim vyhovuje, aby byli v rámci týmu schopni dobře fungovat. V neposlední řadě se manažeři učili, jak lépe zvládat různé formy stresu,“ dodává Magdaléna Wavle.

Online doba vyžaduje více pravidel

Ondřej Luštinec se v dubnu minulého roku posunul z pozice zástupce do role tiskového mluvčího Vodafonu a stal se tak vedoucím týmu externí komunikace firmy. Přechod do online prostředí pro něj tedy byl jen zlomkem toho, s čím bylo potřeba se narychlo vypořádat. Stejně jako ostatní manažeři jednotlivých týmů se zapojil do speciálního školícího programu Future Ready Leaders.

Zjistil jsem, jak důležité je v online světě signalizovat a vysvětlovat. Kdybych si vypnul kameru, kolegové nepoznají, jestli jsem uražený, nebo mi pošťák přivezl balíček. Je potřeba mít daleko více pravidel, než v běžném kontaktu, kde je vše automatické,“ vysvětluje Ondřej Luštinec. Ačkoliv se na nové způsoby vedení týmu adaptoval, pro něj samotného bylo velice složité nastavení hranic mezi osobním a pracovním časem. „Kromě zásad vedení týmu na dálku jsem se dozvěděl spoustu praktických tipů, jak se prací zcela nezahltit. Člověk si musí vytvářet v práci překážky. Pomáhá například schovat notebook do brašny, když skončí pracovní doba. Dojíždění, které se nám zdálo zbytečné, má svůj smysl, protože nám práci přirozeně odděluje od volného času,“ dodává.

Do kanceláře jen za brainstormingem

V důsledku koronavirové pandemie pracovala z domova drtivá většina zaměstnanců Vodafonu. Ukázalo se, že většinu úkolů lze bez problému zvládnout i na dálku. Z průzkumů vyplývá, že model, kdy alespoň částečně pracují z domova, je pro zaměstnance komfortní. V domácím prostředí se mohou lépe soustředit například na přípravy analýz nebo prezentací. 

O hybridním modelu, kdy budou lidé z části pracovat z domova a z části z kanceláře, nyní uvažuje řada firem. Ve Vodafonu je už nyní jasné, že home office bude pokrývat většinu pracovní doby. „Počítáme s tím, že po rozvolnění budou zaměstnanci v průměru pracovat tři dny v týdnu z domova a dva budou trávit v kancelářích. Aktuálně prochází úpravou centrální budova na pražských Stodůlkách, kde budou vybrané prostory více přizpůsobené pro setkávání a aktivní spolupráci v týmech,“ doplňuje Magdaléna Wavle.

#VodafoneUniLab propojuje svět vědy a byznysu. V unikátním prostředí pomáhá studentům i podnikatelům přicházet s inovacemi

Teorie je užitečná, ale ještě lepší je umět ji použít při řešení reálných problémů. Jsou si toho vědomi i na VUT v Brně, kde ve spolupráci s Vodafonem vznikla unikátní technologická laboratoř #VodafoneUniLab.