Přeskočit do obsahu nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

4. listopadu 2025

Generace Alfa: Digitální děti pod tlakem. Jak jim pomoct?

O těchto dětech mluvíme jako o digitálně nejzdatnější generaci. Někteří z nich se ještě batolí, jiní dorůstají do puberty. Na jasné soudy je ještě příliš brzo, přesto predikci, jaká Alfa je, už máme. Čemu čelí v online i offline světě a jak se postavit k výchově?

Kdo je generace Alfa?

Odborníci se jednomyslně neshodnou, kdo přesně do generace Alfa patří, ale obecně se uvádí, že se jedná o děti narozené v letech 2010–2024, které vychovávají většinou mileniálové. Stejně jako každá z předchozích generací i tyto děti mají svá specifika v závislosti na době, do které se narodily.

Zatímco předchozí generace do onlinu vstupovaly, Alfa v něm startuje

Pandemie covidu-19, která tvrdě zasáhla svět mezi lety 2020 a 2021, ovlivnila velkou část dětí generace Alfa, které zažily lockdown v útlém věku, a možná i proto jsou na obrazovky tabletů tak zvyklé. Narodily se do světa, kde je internet stejně samozřejmý jako voda z kohoutku a online prostředí je jejich přirozeným hřištěm. Technologie se vyvíjejí neuvěřitelným tempem a s nimi rostou i rizika.

Sociální sítě a herní platformy založené na algoritmech a krátkých videích děti silně vtahují do online světa, vystavují je kyberšikaně, online predátorům či toxickému obsahu a mohou přispívat k neschopnosti vytvářet sociální vazby nebo vedou k závislosti na obrazovkách. Přesto technologie samy o sobě nejsou problémem, ten nastává, pokud děti zůstávají v online světě samy, bez rodičovského vedení.

Děti, které neumí čekat, a svět, který odpovídá na povely

Generace Alfa nezažila dobu bez sociálních sítí ani chytrých telefonů, digitální svět je pro ni normální součást reality. Děti rychle přepínají mezi obsahem, zpracovávají více informačních proudů najednou a neustále dostávají nové podněty prostřednictvím Reels, Shorts nebo Stories. Odvrácená strana mince? Mají problém dlouho se soustředit a jsou zvyklé na okamžité uspokojení potřeb. Naučit je počkat je proto jednou z největších výchovných výzev.

Alfa zároveň vyrůstá v chytré domácnosti, kde technologie reagují na mluvené, dotykové i automatické povely – od zhasnutí světla přes přehrání písničky až po kontrolu mazlíčka přes kameru nebo ovládání topení. Zatímco rodiče žasli nad prvním počítačem, děti chytrá zařízení neobjevují, ale žijí s nimi od narození.

Díky takovému prostředí si děti zvykají, že svět odpovídá okamžitě – jedno kliknutí nebo věta typu „hej, pusť další video“ stačí. To formuje odlišný postoj, než mají jejich rodiče. Větší očekávání, menší trpělivost a nižší frustrační toleranci, když věci „nefungují hned“. Chybu často nehledají u sebe, ale v systému a okolí.

Pohled shora na skupinu dětí ležících v trávě s mobily v rukou

Dva světy, jedna realita. Tak vyrůstá generace Alfa

Problém nastává ve chvíli, kdy jsou děti většinu času v digitálním prostoru a v tom reálném zůstávají bez pozornosti a vedení. Internet jim pak začne nahrazovat vztahy, zážitky i pocit přijetí. A jejich „opravdová přátelství“ vznikají s lidmi, které nikdy neviděly tváří v tvář.

TIP

Přemýšlíte, jak co nejlépe mluvit s dětmi o nástrahách v online prostředí? Zkušení lektoři Jaroslav Doležal a Václav Linhart se s vámi v podcastu Tady Vodafone podělí o cenné rady.

Aby Alfa nepřesunula celý svůj svět do online prostředí, potřebuje aktivní přítomnost dospělých. Rodiče musí dětem nastavit zdravé hranice, společně s nimi trávit čas offline, učit je pojmenovávat emoce a vést je k tomu, aby technologie využívaly, ale nebyly jimi pohlceny. Teprve když rodiče naplní offline svět pozorností, bezpečím a společnými zážitky, nebude mít dítě potřebu hledat všechno důležité jen online.

Když děti formuje algoritmus

Algoritmus je takovým tichým průvodcem. Ovlivňuje, co děti vidí, co hrají, a dokonce i to, jaký mají pohled na svět. Krátká videa na platformách jako TikTok nebo YouTube Shorts dokážou během pár dnů „uzamknout“ dítě do velmi úzké informační bubliny, protože mu algoritmus začne stále dokola servírovat jen jeden typ obsahu. Dítě pak získává dojem, že „takhle svět je“, protože nic jiného nevidí. To představuje zásadní rozdíl oproti mileniálům, kteří si obsah vybírali sami, prohlíželi knihy, čekali na vysílání pořadů nebo se učili svět objevovat postupně. Algoritmus sám o sobě není zlo, ale opět se dostáváme k tomu, že hlavními průvodci v online světě by měli být rodiče.

TIP

Přečtěte si rozhovor s Martinem Kožíškem o sociálních sítích a šikaně v kyberprostoru.

Pozor, jaké fotky dítěte sdílíte. AI může zneužít dětské tváře

Umělá inteligence přináší spoustu možností, ale i nová rizika, na která jako rodiče musíte být připraveni. Jedním z nich je tvorba falešného či sexuálně explicitního obsahu, kde mohou být zneužity tváře skutečných dětí. AI dokáže z běžných fotografií na sociálních sítích vytvořit realistické, ale nepravdivé snímky, které se pak mohou šířit internetem. I když nejde o skutečné fotografie, pro dítě i rodinu může mít takové zneužití velmi vážné následky.

Zvažte proto, jaké fotky svých dětí sdílíte online, a vysvětlete dětem, proč je důležité chránit své soukromí. Děti by měly rozumět tomu, že co jednou zveřejní, už z internetu často nezmizí. Téma umělé inteligence a jejího zneužití rozebírá i podcast Tady Vodafone, kde experti přibližují, jak se mění rizika v digitálním světě a jak na ně mohou rodiče reagovat.

Jak chránit generaci Alfa a zajistit bezpečné připojení

Praktické tipy pro bezpečné připojení a zdravé digitální návyky:

  • Bezpečné domácí připojení: používejte zabezpečenou Wi-Fi a šifrované sítě, které chrání děti před nebezpečím z internetu.
  • Kontrola času u obrazovky: zajímejte se o to, co děti sledují, hrají nebo s kým komunikují online, a společně si nastavte rozumné limity pro čas strávený u obrazovky.
  • Vysvětlujte fungování algoritmů a reklamy: děti by měly vědět, že obsah je personalizovaný a ne vždy objektivní.
  • Podporujte offline aktivity a manuální dovednosti: hra venku, tvoření, společné vaření – to vše pomáhá udržet rovnováhu mezi reálným a digitálním světem.
  • Otevřená komunikace: mluvte s dětmi o online zážitcích, obavách a problémech, aby věděly, že se na vás mohou kdykoli s čímkoli obrátit.

Generace Alfa nepotřebuje méně informací, ale kritické myšlení. Její sociální život se odehrává ve skupinách na WhatsAppu, ve Stories na Snapchatu i v trendech na TikToku. O to důležitější je učit je přemýšlet, ptát se a neskákat všemu na lep.