Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

Tisková zpráva

 

Vodafone Business Zoom: Češi jsou při rozjezdu podnikání opatrní, každý třetí rozjíždí firmu při zaměstnání

21. dubna 2008

Téměř třetina českých podnikatelů rozjela svou firmu opatrně, při zaměstnání a s jistotou stabilního příjmu. Naopak více než pětina podnikatelů riskovala hodně a vložila do rozjezdu své firmy všechen svůj majetek. Vyplývá to z online průzkumu Vodafone Business Zoom, který pro Vodafone mezi 400 majiteli malých a středních českých firem realizovala agentura Data Collect. Nejčastější inspirací při výběru oboru podnikání byl pro většinu zakladatelů firem jejich vlastní koníček nebo předchozí zaměstnání. Živit se v oboru vlastních zájmů začalo podle průzkumu 45 procent podnikatelů.

Téměř třetina českých podnikatelů rozjela svou firmu opatrně, při zaměstnání a s jistotou stabilního příjmu. Naopak více než pětina podnikatelů riskovala hodně a vložila do rozjezdu své firmy všechen svůj majetek. Vyplývá to z online průzkumu Vodafone Business Zoom, který pro Vodafone mezi 400 majiteli malých a středních českých firem realizovala agentura Data Collect.

Nejčastější inspirací při výběru oboru podnikání byl pro většinu zakladatelů firem jejich vlastní koníček nebo předchozí zaměstnání. Živit se v oboru vlastních zájmů začalo podle průzkumu 45 procent podnikatelů. Zkušenosti z předchozího zaměstnání pak v podnikání zúročila téměř třetina dotázaných. Naopak pouze 13 procent firem našlo a využilo díry na trhu. Začaly tak poskytovat služby, které do té doby nebyly k dispozici.

Mobilní telefon byl od samého začátku nutností pro 59 procent firem. V současné době je mobil pro většinu firem nepostradatelný, 73 procent dotázaných by bez něj nevydržela déle než jeden den.

Začátky podnikání považuje většina firem (70 procent) za těžké, přesto by se 74 procenta dotázaných rozhodla dát znovu přednost vlastnímu podnikání před zaměstnáním. Jako největší potíže při rozjezdu firmy respondenti uváděli komplikovanou byrokracii, složitou legislativu a potíže s financováním.

57 procent podnikatelů financovalo založení firmy pouze z vlastních zdrojů. Pokud si respondenti na start firmy půjčovali, jednalo se většinou jen o část peněz nutných na rozjezd firmy. Uvedla to 34 procenta dotázaných. Téměř desetina dotázaných neměla v hotovosti téměř nic a půjčila si téměř všechny peníze nutné na rozjezd.

Skloubení soukromého a pracovního života považují podnikatelé za náročné, 31 procent dokonce připustilo, že i poté, co se jejich firma zavedla, nemají na rodinu téměř žádný čas. Pouze 10 procent podnikatelů má nyní na rodinu více volného času, než když chodili do zaměstnání.

49 procent dotázaných při podnikání riskovalo jen málo, začali podnikat jen s částí svých volných peněz a striktně je oddělili od dalšího soukromého majetku, který by nikdy neriskovali. Dvacet devět procent majitelů firem začalo podnikat ještě při zaměstnání. 22 procent majitelů firem vložili do podnikání všechen svůj majetek.