Vodafone

Kyberšikana je větší problém než užívání drog, vyplynulo z průzkumu v 11 zemích. Vodafone proto spouští kampaň #BeStrong

23. září 2015

Společnost Vodafone provedla jeden z největších globálních průzkumů na téma kyberšikany. Z jeho výsledků vyplývá, že více než polovina mladistvých považuje kyberšikanu za horší než běžnou šikanu a 43 % věří, že je kyberšikana větší problém než užívání drog. Vodafone proto spouští iniciativu #BeStrong, která má na problematiku upozornit a usnadnit vyjádření podpory a soucitu těm, jichž se šikana v online prostředí týká.

Do globálního online průzkumu* se zapojilo téměř 5 tisíc respondentů z 11 zemí včetně České republiky. Z celkových výsledků vyplynulo, že v průměru téměř každý pátý mladistvý napříč sledovanými zeměmi se stal obětí kyberšikany, jejímž výsledkem byly pocity deprese a bezmoci (41 %), "úplného osamocení" (26 %) a dokonce myšlenky na sebevraždu (18 %). Ve snaze vyhnout se agresivním útokům skrze elektronické informační kanály přestali někteří teenageři používat své účty na sociálních sítích anebo se na čas vyhýbali chození do školy. Česká republika se podle průzkumu řadí k zemím, v nichž měli náctiletí s kyberšikanou nejméně osobních zkušeností (8 %), věděli ale o případech z rodiny a přátel (28 %) či někoho jiného (55 %).

Z průzkumu dále vyplývá, že v průměru 38 % šikanovaných o negativní zkušenosti neřeklo rodičům ani opatrovníkům, údaj za ČR uvádí dokonce 50 %. Nejčastějším důvodem byl stud a strach z toho, jak by rodiče zareagovali. Průzkum se zabýval také reakcemi mladých na případnou kyberšikanu a ukázal, že pro téměř polovinu dotázaných by bylo těžké najít správná slova pro útěchu kamaráda, pokud by se stal obětí kyberšikany. Možnosti využít pro vyjádření soucitu a podpory emotikonem by ale pravděpodobně využilo 72 % teenagerů v průměru všech zemí. Českým teenagerům se jako nejlepší jeví varianta využití vhodných slov a podpůrného obrázku, zvolilo by ji 58 % respondentů.

V reakci na výsledky průzkumu globální Nadace Vodafone spustila iniciativu proti kyberšikaně, která používá speciální emotikony a hashtag #BeStrong, s cílem zvýšit povědomí o důležitosti projevu soucitu a podpory všem, kteří se s online šikanou setkali. Speciální sadu podpůrných emotikonů vybrali sami účastníci průzkumu (ukázka níže). Vodafone nyní pracuje na tom, aby byly tyto emotikony k dispozici také ve vybraných komunikačních aplikacích a platformách k běžnému použití.

V rámci #BeStrong kampaně navíc Vodafone věnuje 14 centů (asi 3,70 Kč) neziskovým organizacím bojujícím proti kyberšikaně za každý retweet na Twitteru nebo každý veřejný like na Facebooku, který se bude vztahovat k #BeStrong emotikonům. V ČR půjde získaná částka na podporu projektu e-Bezpečí, který Vodafone dlouhodobě podporuje.

Vodafone se v České republice tématem kyberšikany zabývá již delší dobu. Kromě podpory projektu e-Bezpečí, jehož cílem je identifikovat a analyzovat nebezpečné komunikační praktiky vázané na elektronickou komunikaci, pořádá také vzdělávací semináře a kampaně na téma internetové bezpečnosti. Užitečné rady a aplikace k tomu, jak s dětmi pracovat, jsou uvedeny také na speciální microsite Vodafonu o digitálním rodičovství: http://www.vodafone.cz/digitalni-rodicovstvi/. Vodafone podporuje také zvyšování digitální gramotnosti dětí v rámci projektu IN-Generation, více informací na http://www.in-generation.com/cs.

* Průzkum realizoval YouGov Plc. v období 1. – 7. září 2015. Průzkumu se zúčastnilo 4,720 respondentů ve věku 13-18 let. Průzkum proběhl v těchto zemích: Velká Británie, Německo, Itálie, Španělsko, Nizozemí, Nový Zéland, Řecko, Jižní Afrika, USA, Irsko a Česká republika. Čísla uvádějí průměrné údaje ze všech zemí, není-li uvedeno jinak. Počet respondent za ČR – 223.