Na tísňové linky 112, 150, 155 a 158 se nově dovolají zákazníci společnosti Vodafone i přes službu Wi-Fi volání. Pomoc v nouzi si tak už každý může přivolat i z míst, kde není běžný mobilní signál, ale je k dispozici Wi-Fi připojení k internetu. Novinka je výsledkem pilotního projektu Vodafonu, který ji spustil jako první v České republice. K čerstvým zprávám patří i to, že na tísňové linky lze posílat SMS.
Statisíce lidí v Česku každý měsíc využívají službu Wi-Fi volání (VoWiFi), ale často o tom ani nevědí. Některé telefony se totiž běžně připojují k tomu druhu sítě, která je v daný moment nejkvalitnější, což uvnitř budovy může být místo mobilní sítě právě Wi-Fi. Jiné telefony připojení k tomuto typu sítě samy preferují, protože tím například šetří baterii, když se nemusí snažit „dosáhnout“ až na vzdálený mobilní vysílač.
Zvlášť velký význam má Wi-Fi volání v místech, kde vůbec mobilní signál není nebo kam se skrze například silné stěny budov signál obtížně dostává. Z takových míst se totiž lidem dosud nedařilo dovolat ani na tísňové linky.
„Pravděpodobnost, že si v nouzi zavoláte včas pomoc, je nyní vyšší. Díky spolupráci a provázání služby VoWiFi se složkami integrovaného záchranného systému si třeba sanitku může zavolat i člověk, který je mimo dosah mobilního signálu,“ říká Business Continuity manažer Ladislav Suk, který ve Vodafonu zajišťuje chod služeb i za mimořádných událostí.
Wi-Fi volání na tísňové linky už zvládají všechny telefony Apple od modelu iPhone 6 a novější, u ostatních značek telefonů se služba zavádí s tím, jak jednotliví výrobci aktualizují potřebný software.
Na tísňové linky už lze poslat i SMS zprávu
V oblasti tísňových linek je ovšem novinek více. V souladu s novelou zákona o elektronických komunikacích mohou lidé od loňského roku na tísňové linky posílat také SMS zprávy. To znamená v praxi především podporu osob se zdravotním postižením a sníženými komunikačními schopnostmi.
Důležité pro včasnou pomoc je přesné zjištění místa, kam se mají záchranáři vydat. U mobilního telefonu existuje několik možností, jak zjistit lokalitu člověka v nouzi, který nedokáže nebo nemůže říct, kde se právě nachází. V praxi už funguje služba s názvem AML (Advanced Mobile Location), která se aktivuje pouze při volání z mobilní sítě na tísňové linky na telefonech s operačními systémy Android nebo iOS. Telefon díky AML zapne polohové služby, i když je má zákazník vypnuté, a následně odešle polohu pomocí SMS složkám integrovaného záchranného systému.
Zmíněný postup pro určení polohy ale pracuje s mobilní sítí. Nově Vodafone také přišel s řešením, jak určit lokalitu při Wi-Fi volání, a pracuje s poslední známou polohou telefonu.
Aplikaci Záchranka má v mobilu přes 2 miliony lidí
Nejucelenější soubor informací (například zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké atd.) a tím i neúčinnější pomoc nabízí aplikace Záchranka. Tu má v telefonu už přes dva miliony uživatelů a generálním partnerem pro vývoj a provoz aplikace je Nadace Vodafone Česká republika. Aplikace také dokáže přenést oči záchranáře na místo nehody, a to díky videohovoru, který spustila jako první v Evropě. V rámci videohovoru je možné zahájit i chat a sdílet fotografie z místa nehody.
Aplikace nabízí také systém varovných hlášení pro města a obce. Díky aplikaci a funkci “Nemohu mluvit” si uživatel přivolá pomoc i bez použití hlasu.