Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

9. srpna 2022

Pouze 26 % LGBT+ lidí v práci neskrývá svou orientaci. Ostatní se obávají negativních reakcí nebo dopadů na kariéru

Pochlubit se kolegům zážitky z letní dovolené nebo mít na pracovním stole rodinné fotky, to je pro mnoho lidí naprostou samozřejmostí. Pro část LGBT+ populace to však může představovat noční můru. Podle aktuálního průzkumu Vodafonu zhruba 38 % LGBT+ lidí začalo s nástupem do prvního zaměstnání svou sexuální orientaci skrývat, ačkoliv byli do té doby ve škole i v rodině otevření. Bojí se totiž negativních komentářů nebo dopadů na kariéru. Pouze 26 % LGBT+ lidí je pak na pracovišti plně otevřených ohledně své orientace.

Data ukazují, že pro velké množství LGBT+ lidí je coming out na pracovišti stále obrovským strašákem. První vlna výzkumu Vodafonu proběhla už před čtyřmi lety. „V roce 2018, kdy jsme výzkum zadávali poprvé, nám 47 % lidí řeklo, že v prvním zaměstnání začali svou orientaci tajit, i když byli před tím během studií otevření. V letošním šetření to bylo 38 %, což je sice posun k lepšímu, ale situace je přesto tristní,“ uvádí Jana Vychroňová, manažerka diverzity a inkluze ve Vodafonu.

Na to, zda potenciální zaměstnavatel podporuje LGBT+ rovnost, se při vybírání nové práce nejvíce dívají LGBT+ lidé ve věku 46–55 let. Důvodem je zřejmě to, že sami v minulosti neměli možnost být otevření ohledně své vztahové orientace či genderové identity v předchozích pracovních kolektivech. Průzkum také ukazuje, že plně otevřených ohledně své sexuální orientace je na pracovišti aktuálně jen 26 % LGBT+ lidí, což představuje oproti období před čtyřmi lety nárůst o pouhé 2 p.b.

Praxe ukazuje, že coming out v zaměstnání má značný dopad na pracovní výkonnost. „Když lidé nejsou ohledně svého pravého já otevření, musí se pořád cenzurovat a být ve střehu. Jejich energie a nasazení tak logicky směřuje úplně jinam než do samotné práce. Ve firmách, jako je Vodafone, které mají otevřenou firemní kulturu, jsou pak mnohem spokojenější a odvádějí i lepší pracovní výkony. Bohužel tento přístup není samozřejmostí. Jak ukazují data, je stále dost lidí, kteří se na pracovišti mají obavu být sami sebou,“ říká Vychroňová.

Vodafone je opět nejlepším LGBT+ zaměstnavatelem

LGBT+ lidé se nebojí být sami sebou zejména ve firmách s otevřenou firemní kulturou. Platforma Pride Business Forum každoročně oceňuje právě ty zaměstnavatele, kteří zavádějí opatření směřující k lepší inkluzi svých LGBT+ zaměstnanců a zaměstnankyň a aktivně bojují proti diskriminaci na pracovišti. Již posedmé cenu pro nejlepšího LGBT+ zaměstnavatele získal Vodafone (dvě z nich získal od platformy bePROUD), a jako vůbec jediný zaměstnavatel se letos umístil v kategorii GOLD. Porota také udělila generálnímu řediteli Petru Dvořákovi titul The Pride Business Forum Hero a speciální cenu firma obdržela i za aktivity svých zaměstnanců. 

Vodafone je v oblasti diverzity a inkluze mezi firmami dlouhodobě lídrem. Co se týče podpory LGBT+ lidí, usiluje nejen o vytvoření bezpečného prostředí, ale také narovnává podmínky tam, kde české zákony měří dvojím metrem. A takových situací je bohužel stále mnoho. „Již od roku 2015 naše interní směrnice narovnávají oblasti, kde česká legislativa LGBT+ lidi diskriminuje, například volno na uzavření registrovaného partnerství nebo doprovod k lékaři. Poslední aktualizací bylo přidání kompenzace otcovské dovolené, která už v názvu nemyslí na duhové rodiny. Dále se naše podpora týká i trans lidí, na které se dnes myslí opravdu málo,“ vysvětluje Vychroňová. 

Pro Vodafone je důležitá nejen podpora kolegů a kolegyň, ale i postavení LGBT+ lidí ve společnosti jako takové.  I z toho důvodu je Vodafone už počtvrté hrdým generálním partnerem festivalu Prague Pride, který v letošním ročníku nabízí v Praze zhruba 150 akcí a vyvrcholí duhovým průvodem v sobotu 13. srpna 2022. 

„Oldfluencerem“ Vodafonu se stal 65letý Václav Ježek

Koncem roku 2021 Vodafone vyhlásil casting na prvního českého influencera ve věku nad 65 let, tedy „oldfluencera“. Cílem bylo dostat na sociální sítě autentický obsah, který by mohla sledovat generace stále aktivnějších online seniorů. Roční smlouvu nyní s Vodafonem podepsal Václav Ježek, bude tak pomáhat seniorům naplno využívat potenciál technologií.