Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

Tisková zpráva

 

Den bezpečnějšího internetu 2019: Špatný online zážitek děti většinou s rodiči nesdílí, ukazuje výzkum

04. února 2019

Více než třetina českých dětí zažila v posledním roce na internetu něco, co je „obtěžovalo nebo rozhodilo“. Vyplývá to z výzkumu EU Kids Online IV, podle kterého ale děti o takovém nepříjemném zážitku řeknou rodičům jen v 28 procentech případů. Nejen na podobné statistiky se snaží upozornit Safer Internet Day neboli Den bezpečnějšího internetu, který letos připadá na 5. února. Společnost Vodafone se dlouhodobě věnuje problematice Digitálního rodičovství a nabízí praktické rady rodičům i dětem.

Připomínat si Den bezpečnějšího internetu je na místě, ukazují průzkumy. Například se sexuálními tématy  se děti a dospívající setkávají na internetu více než v televizi nebo ve filmu. „Alespoň jednou měsíčně a častěji je vidělo na mobilu, počítači nebo jiném online zařízení asi 30 % dětí a dospívajících, zatímco v televizi a filmu 20 %. Každý den se s takovými obsahy na mobilu nebo počítači setkává 12 % dětí a dospívajících, zatímco v televizi nebo ve filmu je tomu tak u 2 %,“  stojí v závěrech projektu EU Kids Online IV – Česká republika 2018, kterého se zúčastnilo zhruba 2800 dětí ve věku 9 až 17 let. „Chtěl bych doporučit rodičům, aby věnovali online bezpečnosti dětí větší pozornost. Rodiče by také neměli zapomínat si s dětmi povídat o tom, co a proč dělají na internetu,“ doplňuje profesor David Šmahel z Masarykovy univerzity, vedoucí projektu.

Jaký je pohled rodičů

Kromě pohledu samotných dětí se logicky nabízí i pohled dospělých. Zhruba pětina rodičů nijak neřeší bezpečnost svých dětí na internetu, uvedli v novém průzkumu agentury Kantar, který sbíral data v listopadu 2018. Na druhou stranu dvě třetiny rodičů si podle stejného průzkumu myslí, že „děti je potřeba naučit, co je na internetu dobré a co zlé“. A v tom jim může pomoci i společnost Vodafone.

„Vodafone globálně i lokálně ve spolupráci s odborníky a neziskovými organizacemi prosazuje koncept Digitálního rodičovství. Jde o souhrn pravidel, postupů a opatření, jak mohou rodiče připravit dítě na účelné a přínosné používání digitálních technologií a jak zabránit přístupu ke škodlivému obsahu. Stejně tak jde o návod, jak ochránit dítě před nebezpečnými internetovými fenomény,“ říká Pavel Košek, ambasador Digitálního rodičovství Vodafonu v Česku. A dodává: „Základní zásady dobrého digitálního rodiče jsou: nezakazovat – děti si umí se zákazy poradit, nezaostávat – děti technologie přirozeně ovládají lépe než dospělí, nezanedbávat – děti potřebují dostatečný zájem a čas rodičů.“

Nové vzdělávací pohádky

Zájemci se mohou více dozvědět na portálu www.vodafone.cz/digitalni-rodicovstvi a nově zde a zde najdou například dvě vzdělávací pohádky pro rodiče a malé školáky. Dospělí a děti si tak mohou společně přečíst příběh Digitální pohroma Simony Smartfounové nebo Narozeninový omyl Tondy Tableta, které se zaměřují na správné zacházení s přístroji a na odpovídající zabezpečení zařízení a obsahu.