Přeskočit do obsahu nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

3. září 2025

Jak být na internetu anonymnější? Získejte kontrolu nad svými daty

Reklamní průmysl, velké technologické firmy i provozovatelé webů se snaží zjistit, kdo jste, co vás zajímá a co si nejspíš koupíte. Sledují vás neviditelné trackery a cookies. Být na internetu stoprocentně anonymní je téměř nemožné. Můžete ale podniknout kroky, které z vás udělají těžší cíl pro zvědavé aplikace i inzerenty.

Na internetu necháváme otisky, i když si to často neuvědomujeme. Souhrnně se jim říká digitální stopa – soubor informací, které za sebou trousíte jako drobečky při každém kliknutí, vyhledávání nebo přihlášení do aplikace. Patří sem nejen to, co vědomě sdílíte (například příspěvky na sociálních sítích), ale i data, která od vás sbírají neviditelné cookies a trackery. Proto je důležité vědět, jak svoji digitální stopu minimalizovat a být na internetu anonymnější.

INFO

Co jsou cookies? Jedná se o malé soubory, které si web ukládá do vašeho prohlížeče, aby si vás „pamatoval“.
Co jsou trackery? Trackery sledují vaše chování napříč stránkami a aplikacemi a skládají váš detailní profil. Výsledkem je, že firmy vědí, co čtete, kde nakupujete i co vás baví.

Ne všechny cookies a trackery jsou nutně špatné. Některé z nich vám usnadní život. Díky nim si e-shop pamatuje, co máte v košíku, web si uloží vaše přihlašovací údaje nebo vám nabídne obsah ve správném jazyce. Problém nastává ve chvíli, kdy se cookies nebo trackery začnou využívat k cílenému sledování vašeho chování napříč desítkami webů a aplikací.

Tyto „špatné“ cookies se nesnaží vylepšit váš uživatelský zážitek, ale vytvářet co nejdetailnější obraz o tom, kdo jste, co děláte a co byste si mohli koupit. A právě zde se začínají objevovat rizika spojená s ochranou soukromí.

Proč na anonymitě záleží?

Na první pohled by se mohlo zdát, že je vlastně jedno, jestli o vás má pár firem informace, se kterými dál obchodují. Vždyť „jen“ vidíte personalizované reklamy. Jenomže rizika jsou mnohem širší. O těchto personalizovaných reklamách můžete přemýšlet i jako o cílené manipulaci. Na základě dat se vám zobrazují nejen reklamy, ale i obsah, který dál ovlivňuje vaše názory nebo nákupní rozhodování.

Obchod s daty představuje i bezpečnostní hrozby. Čím víc informací o vás existuje, tím snáz na vás mohou zacílit útočníci phishingem nebo třeba podvodnými nabídkami. V rámci anonymity nejde o to skrýt se, ale mít větší kontrolu nad tím, kdo o vás co ví a jak s tím dále nakládá.

INFO

V kauze Cambridge Analytica britská firma podvodem získala osobní data až 87 milionů uživatelů Facebooku a využila je k přesnému cílení politické reklamy, mimo jiné při kampani Donalda Trumpa v roce 2016. Skandál odhalil, jak snadno mohou být data ze sociálních sítí zneužita, a spustil celosvětovou debatu o ochraně soukromí a vlivu platforem na politiku.

Jak být na webu anonymnější?

Hlavní branou, skrz kterou o vás proudí data, je váš internetový prohlížeč. Pokud chcete prohlížeč, který je víc zaměřený na udržení soukromí, vyzkoušejte Firefox, Brave nebo Tor. Tyto prohlížeče blokují trackery a minimalizují digitální stopu, kterou za sebou necháváte. Zkuste použít rozšíření proti sledování, jako je Ghostery nebo Privacy Badger, které zastaví trackery v prohlížečích.

Pokud používáte klasický Google Chrome, prvním krokem k větší anonymitě na internetu může být právě přechod na bezpečnější alternativu. Chcete zjistit, jak moc jste sledovatelní? Vyzkoušejte nástroj Cover Your Tracks.

Mobilní aplikace o vás často vědí ještě víc než weby

Také mobilní aplikace často sbírají informace o vaší poloze, kontaktech, chování v aplikaci. Výsledkem je pak detailní profil, který o vás prozradí, co čtete, kde se nacházíte, s kým komunikujete i jaký máte telefon. Tyto informace následně aplikace samy využívají pro cílenou reklamu nebo je předávají dalším firmám.

Dobrou zprávou ovšem je, že sledování v mobilu se dá omezit.

  • U Androidu vypněte personalizované reklamy a smažte reklamní ID (Nastavení → Soukromí → Reklamy).
  • U iOS přejděte do Nastavení → Soukromí a zabezpečení → Sledování a vypněte možnost „Povolit aplikacím sledování“.
  • Vyzkoušejte nástroje jako TrackerControl (Android) nebo vyhledávač DuckDuckGo, které blokují sběr dat napříč aplikacemi.

Zvolte bezpečnější aplikace pro komunikaci

Nikde není psáno, že musíte používat jen to, co nabízí „velká čtyřka“ (Google, Meta, Apple, Microsoft). Existují alternativy, které shromažďují minimum dat:

  • Komunikace: Signal (šifrovaný messenger)
  • Vyhledávání: DuckDuckGo, Startpage, Brave Search
  • E-mail: Proton Mail, Tuta
  • Úložiště a sdílení: Proton Drive, OnionShare (pro pokročilejší uživatele)

Soukromí není jen o technologiích, ale i o chování na internetu. Buďte obezřetní v tom, kde, co a s kým sdílíte. Pokud si zakládáte nový účet na sociálních sítích, nepoužívejte své hlavní telefonní číslo ani primární e-mail. Promazávejte staré účty, které už nepoužíváte, i staré příspěvky na sociálních sítích.

TIP

Občas se hodí i samostatná SIM karta nebo telefon pro aktivity, které nechcete spojovat s osobní identitou. Může se jednat například o situace, kdy něco prodáváte přes Marketplace či Bazoš a nechcete poskytovat své hlavní číslo, nebo kdy se registrujete do soutěží a věrnostních programů.

Zdroj obrázků: Freepik.com