Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

16. září 2022

Duhové logo Vodafonu spustilo na sítích lavinu nenávisti. Zaměstnanci posílají hejtrům jasný vzkaz

Rozvracíte stát, zrůdy! I takové komentáře se letos objevovaly na sociálních sítích Vodafonu poté, co si firma v rámci podpory festivalu Prague Pride změnila logo na duhové. Zaměstnanci Vodafonu se tentokrát rozhodli odpovědět videem a dát jasně najevo, co si o nenávisti (nejen) vůči lidem LGBT+ myslí.


Vodafone není anonymní korporace, ale za vším u nás stojí lidé z masa a kostí, kteří mají své emoce. Každý rok řešíme v období kolem festivalu Prague Pride ohromnou vlnu nenávisti na sociálních sítích a proto jsme se rozhodli všem ukázat, jak mohou být negativní komentáře zraňující a jak nás naopak těší, když Vodafone někdo chválí za podporu rovných práv pro všechny. Natočili jsme autentické video, kde zaměstnanci reagují na reálné komentáře z našeho oficiálního facebookového profilu,“ vysvětluje Jana Vychroňová, manažerka diverzity a inkluze ve Vodafonu.

Aktéři, kteří ve videu vystupují, jsou zaměstnanci z různých oddělení napříč firmou. Do natáčení se celkem zapojilo dvacet dobrovolníků, včetně generálního ředitele Petra Dvořáka. 

Dva tisíce reakcí

Pro tým, který se ve Vodafonu stará o sociální sítě, není nápor reakcí v období kolem festivalu Prague Pride ničím novým a každý rok se na něj pečlivě připravuje. Pod duhovým logem Vodafonu se každoročně schází velké množství komentářů. Jen letos jich bylo více než dva tisíce. „Počet reakcí je každý rok podobný. Lidé, kterým se naše podpora festivalu Prague Pride nelíbí, jsou schopni nenávistných zpráv napsat opravdu mnoho. Podporovatelé se do diskusí sice zapojují také, ale je jich určitě méně. Upřímně se jim nedivím, protože takové debaty rozhodně nejsou nic hezkého. O to více si ceníme každé pozitivní zprávy s vyjádřením podpory,“ říká Ondřej Ullmann, který se ve Vodafonu stará o sociální sítě.

Ačkoliv se každý rok opakují stejné typy reakcí, najdou se mezi komentujícími i kreativnější duše. Letos například několik z nich spojilo podporu festivalu a průvodu Prague Pride ze strany Vodafonu s „rozežíráním státu zevnitř“. Objevovalo se ale i velké množství vulgarit a urážek. Ty jsou obzvlášť bolestné pro dospívající, kteří se teprve chystají jít „s barvou ven“.

Smutné je, že někteří lidé píšou i to, že s tím nemají problém, ale ať jim to nikdo neukazuje. Podle jiných se zase v Česku nikomu nic neděje a všichni mají stejná práva a možnosti. To ale ve skutečnosti není pravda. Těmi komentáři potvrzují, že osvěta a podpora rovných práv je stále potřeba,“ dodává Ondřej Ullmann.

Nebrat nenávist na lehkou váhu

Vodafone je v oblasti diverzity a inkluze mezi firmami dlouhodobě lídrem. Co se týče podpory LGBT+ lidí, usiluje nejen o narovnání podmínek tam, kde české zákony měří dvojím metrem, ale také chce vytvořit bezpečné prostředí pro všechny. Nenávistné projevy ve firmě nemají místo. O tom, že je nelze brát na lehkou váhu, svědčí i aktuální data organizace INUSTITIA. Ta eviduje téměř čtyřnásobný meziroční nárůst nahlášených trestných činů proti LGBT+ osobám. Zhruba 95 % trestných činů si přitom LGBT+ oběti stále nechávají pro sebe. 

Osobně věřím ve spravedlivé šance pro všechny. Přála bych si, aby to, co Vodafone dělá v oblasti divezity, nemuselo být oceňováno, protože se z toho stane naprostá norma. Právní prostředí bude nastaveno férově, a ve společnosti, včetně pracovního trhu, bude dobře přijímáno, že lidé jsou různí. Zatím v této fázi nejsme, ale z pozice firmy uděláme maximum, abychom do tohoto bodu jako společnost dospěli,“ říká Jana Vychroňová.

9 z 10 ICT profesionálů jsou v ČR muži. Vodafone ukazuje cestu, jak to změnit

Jak vypadá typický „ajťák“? Představy mohou být různé, ale většinou mají jednoho společného jmenovatele. Typický programátor, kodér nebo softwarový inženýr, bývá zpravidla muž. Vodafone pomáhá mladým dívkám tyto stereotypy bořit. Na čtyřdenním workshopu si mohou náctiletá děvčata zdarma vyzkoušet, jak na kódování, a pro některé z nich to dokonce znamená i start jejich budoucí kariéry.