Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát

Tisková zpráva

 

Jak investovat do životního prostředí: Vodafone vydává svůj první zelený dluhopis

29. srpna 2019

Vodafone jako jedna z prvních telekomunikačních skupin vstoupil na trh zelených dluhopisů a v květnu vydal svůj první zelený dluhopis ve výši 750 milionů EUR. Financovány z nich budou projekty v oblasti energetické efektivity, obnovitelných zdrojů a zelených budov.

Telekomunikace potřebují ke svému fungování energii a její spotřeba je s rostoucí poptávkou produktů, služeb a inovací na vzestupu. Vodafone jako druhá největší globální telekomunikační firma využije celosvětově 6 miliard kWh ročně, na což vynaloží 1/8 svého provozního rozpočtu. Větší počet zákazníků a služeb Vodafonu se promítá i do růstu skleníkových plynů, jejichž roční emise je na úrovni zplodin z 1,4 milionu aut.

S cílem zmenšit svůj dopad na životní prostředí a chránit planetu si již v roce 2015 Vodafone nastavil energetické inovace jako jednu ze tří hlavních globálních transformačních oblastí své Strategie udržitelného podnikání 2025 a zavázal se k Pařížské klimatické dohodě. Telekomunikační gigant se tak přidal ke státům a aktérům, kteří chtějí usilovat o snižování emisí skleníkových plynů a o to, aby nárůst průměrné globální teploty nepřekročil hranici 1,5°C.

Mezi dlouhodobými cíli Vodafonu je snížení emisí skleníkových plynů o 50 procent a 100procentní odběr elektřiny z obnovitelných zdrojů i v dodavatelském řetězci. Jen zelenou energii odebírá český Vodafone už od roku 2010 a díky tomu snížil za poslední roky svou uhlíkovou stopu na polovinu. Teď se snaží motivovat k využití obnovitelných zdrojů i své dodavatele a partnery (viz přiložený leták). V roce 2018 představil Vodafone další cíl, který chce splnit do roku 2025. Týká se elektroodpadu (v angličtině jako e-waste) a chce zaručit jeho 100procentní recyklaci nebo znovuvyužití a posílení sběru a recyklace starých nebo nevyužívaných mobilních telefonů, kterých je jen v České republice dle REMA Systems na 10 milionů.

Závazek Vodafonu k zeleným dluhopisům

Zdroje získané ze zelených dluhopisů budou investovány do čtyř oblastí. První z nich jsou zelené budovy, které obdrží celosvětově uznávané certifikace udržitelnosti budov nebo patří mezi nejúspornější ve svém regionu. Druhou oblastí jsou investice do obnovitelných zdrojů energie, například do větrných či solárních elektráren. Další významnou oblastí je internet věcí (IoT), technologie propojující stroje, přístroje a objekty, díky kterému mohou zákazníci Vodafonu využívat zařízení a technologie efektivněji a tím snižovat emise CO2. Čtvrtou oblastí jsou investice do sítí. Jejich technologická modernizace a zvyšování energetické účinnosti stávajících systémů umožní růst objemu zákaznických dat bez negativního dopadu na životní prostředí.

„Telekomunikační společnost Vodafone neustále investuje do rozšiřování a rozvoje svých sítí. Přináší nové technologie, jako je 5G nebo IoT, a vytváří tak platformu pro rozvoj dalších inovací, které umožnují například energetickou optimalizaci průmyslu a dopravy nebo rozvoj a správu chytrých měst,“ popisuje viceprezident pro finance Vodafonu Milan Kníže.

Telekomunikace a zelené dluhopisy

Účelem emise zelených dluhopisů je financování „zelených projektů,“ které zlepšují životní prostředí. První zelený dluhopis byl vydaný Evropskou investiční bankou za účelem financování projektů v oblasti obnovitelné energie již v roce 2007. Zatímco v České republice nejsou zelené dluhopisy vůbec rozšířené, ve světě jejich popularita roste. Ve střední Evropě patří průkopnická role Polsku, kde byl první zelený dluhopis vydán již v roce 2016.

„Polsko by mohlo být vzorem i pro Českou republiku, doufejme, že i u nás se brzy dostanou projekty v oblasti životního prostředí a jejich financování na vrchol seznamu priorit,“říká Alice Machová, partnerka zodpovědná za udržitelnost a klimatickou změnu z Ernst & Young ČR. A dodává: „Telekomunikační společnosti patří dlouhodobě k nejaktivnějším účastníkům na kapitálových trzích, ale donedávna se financování zaměřeného na udržitelnost neúčastnily. V roce 2019 byly vydány první zelené dluhopisy jak významnými evropskými, tak i americkými telekomunikačními společnostmi. Na první pohled se nemusí zdát, že by se telekomunikační společnosti využívající velké množství energie staly zjevným kandidátem na účast na udržitelných financích. Zároveň ale telekomunikační technologie umožňují například méně rozsáhlé fyzické cestování, které je náročné na skleníkové plyny.“