Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

Tisková zpráva

 

Výzkum Vodafonu: Mobily by mohly zvýšit volební účast

23. května 2006

Volební účast v červnových parlamentních volbách by se teoreticky mohla významně zvýšit, pokud by bylo možné hlasovat pomocí mobilních technologií: strany by získaly 81% z těch, kteří by jinak volit nešli. Téměř polovina uživatelů mobilních telefonů, by chtěla mít možnost politikům volat na speciální linky a nacházet v mobilu informace o politických stranách. Možnost rozhodovat o dění ve své obci prostřednictvím SMS hlasování by přivítalo 85% respondentů. Tato a další zjištění vyplývají z reprezentativního výzkumu, který v květnu realizoval Vodafone ve spolupráci s výzkumnou agenturou United Interactive. Cílovou skupinou výzkumu byli zákazníci mobilních operátorů.

Volební účast v červnových parlamentních volbách by se teoreticky mohla významně zvýšit, pokud by bylo možné hlasovat pomocí mobilních technologií: strany by získaly 81% z těch, kteří by jinak volit nešli. Téměř polovina uživatelů mobilních telefonů, by chtěla mít možnost politikům volat na speciální linky a nacházet v mobilu informace o politických stranách. Možnost rozhodovat o dění ve své obci prostřednictvím SMS hlasování by přivítalo 85% respondentů. Tato a další zjištění vyplývají z reprezentativního výzkumu, který v květnu realizoval Vodafone ve spolupráci s výzkumnou agenturou United Interactive.

Cílovou skupinou výzkumu byli zákazníci mobilních operátorů. Výzkum byl proveden na vzorku 400 respondentů a byl reprezentativní dle věku, pohlaví a mobilního operátora. Výzkum se zaměřil na tři tematické okruhy:

  1. Využití mobilních technologií v politickém rozhodování
  2. Telekomunikační „vyspělost“ politických subjektů
  3. Volební preference uživatelů mobilních telefonů

Hlavní zjištění:

Mobily a voliči

  • Z voličů, kteří se nechystají jít v červnu volit, by 81% své rozhodnutí změnilo, pokud by mohli hlasovat přes SMS. Největší přesvědčovací sílu by tento typ volby měl u zákazníků Eurotelu (87%), T-Mobilu (78%) a Vodafonu (73%).
  • Možnost rozhodovat o dění ve své obci prostřednictvím SMS hlasování by přivítalo 85% respondentů. Výsledky jednotlivých operátorů jsou shodné, tato možnost by byla zajímavá pro všechny napříč mobilním spektrem. 40% respondentů by uvítalo zprostředkování informací o politických stranách prostřednictvím SMS nebo wapu. Největší zájem je mezi zákazníky Eurotelu (48%), nejmenší u T-Mobilu (34%).Téměř polovina respondentů (48%) by uvítala možnost zeptat se politiků prostřednictvím speciálních telefonních linek na věci, které je zajímají. Častěji jde o mladé nebo naopak starší lidi, méně pak o respondenty mezi 30-40 lety. V tomto ohledu jsou nejaktivnější zákazníci Vodafonu (54%), Eurotelu (52%), a T-Mobilu (43%).
  • Pouze 11% respondentů má zájem, aby jim politici volali. Nejvíce odmítaví jsou zákazníci Vodafone, kde o tuto možnost projevily zájem jen 3% respondentů. Naopak 16% zákazníků Eurotelu by tuto službu přivítalo (11% mezi zákazníky T-Mobilu).

Mobily a politici

  • Největší brzdou rozvoje telekomunikací by podle respondentů (54%) byla KSČM. Tento výsledek je shodný napříč všemi mobilními operátory. Dílčí rozdíly jsou u menších „brzd“ - zákazníci Eurotelu ji vidí v KDU-ČSL (13%) a Strany zelených (10%), zákazníci Vodafone u ČSSD (13%). Za stranu nakloněnou rozvoji telekomunikací naopak respondenti (61%) označili ODS.
  • Za „nejvyspělejší” politiky v oblasti telekomunikací považují respondenti oba dosavadní ministry informatiky: Vladimíra Mlynáře (22%) a Danu Bérovou (23%).

Mobily a volební preference

  • Volební preference uživatelů mobilních telefonů odrážejí preference v rámci všeobecné voličské základny, přesto existují relativní odlišnosti: zákazníci Vodafone plánují oproti konkurenčním zákazníkům častěji volit Stranu zelených, T-Mobile sdružuje relativně více voličů ODS, zákazníci Eurotelu ve srovnání s konkurencí více volí ČSSD.
  • Za nejdůvěryhodnějšího politika označili respondenti Václava Klause, jemuž nejvíce důvěřují zákazníci Eurotelu (33%).
  • Mezi voliči nejpreferovanějších stran (ODS, ČSSD, SZ) shodně dominují majitelé Nokií, přesto existují relativní odlišnosti: voliči ODS mají relativně častěji Alcatel, voliči Zelených relativně více volají se SonyEricssonem a voliči ČSSD relativně ve větší míře využívají Siemens.