Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

28. května 2020

Chytrá karanténa: kde pomáhají moderní technologie

Odhadovaná doba čtení 2 minuty

Společností poslední dobou rezonuje téma chytré karantény. Projekt, který vznikl pod záštitou Ministerstva zdravotnictví České republiky, se pustil do boje s koronavirem za pomoci moderních technologií a s cílem omezit šíření nákazy mezi lidmi. V čem ale vlastně spočívá deklarovaná chytrost a co s tím vším má společného Vodafone?

O čem je chytrá karanténa

Moderní technologie, jako jsou ty, kterými disponují mobilní operátoři, mohou pomáhat i na místech, kde bychom je možná na první pohled nečekali. V případě chytré karantény to zní poměrně jednoduše: Osoba, která má podezření na onemocnění COVID-19, se nechá otestovat a obdrží pozitivní výsledky.

Poskytnutá lokalizační data mohou pozitivně testovaným pomoci vzpomenout si, kde se v poslední době pohybovali. Díky tomu mohou hygienici kontaktovat osoby, se kterými se pozitivně testovaní dostali do úzkého kontaktu, zajistí další kroky a Chytrá karanténa tak může bránit dalšímu možnému šíření nemoci.

Na základě žádosti Ministerstva zdravotnictví se také Vodafone zapojil do projektu chytré karantény. „Snažíme se pomáhat, jak jen umíme. Uvažujeme nejen z pohledu společenské odpovědnosti, ale také odpovědnosti vůči jednotlivcům. Proto data našich zákazníků předáváme v souladu se zákonem, tedy pouze na základě souhlasu pozitivně testovaných osob. S ministerstvem jsme proto uzavřeli smlouvu o zpracování osobních údajů a uplatňujeme i další pravidla chránící osobní údaje,“ říká Jan Klouda, ředitel oddělení Legal, Risk&Corporate Security společnosti Vodafone.

Jaká data se dostávají do projektu

Data mobilní operátoři získávají pomocí vysílačů, přes které dotyčný v poslední době volal nebo stahoval data. Výsledná data nejsou zdaleka tak přesná, jako tomu je například u GPS, která zvládne určit vaši přesnou polohu s odchylkou pouhých pár metrů. Takové detaily ale nejsou pro účely chytré karantény potřeba, z výsledných dat proto zjistíte pouze určitou oblast, ve které jste se pohybovali (například vesnici nebo sídliště).

Vše pouze se souhlasem

O tom, zda se rozhodnete do projektu chytré karantény zapojit, rozhodujete pouze vy. Vaše data se nikam nedostanou bez toho, aniž byste k tomu vyjádřili svůj souhlas. Pokud vás hygienická stanice požádá o souhlas se sdělením lokalizačních údajů, můžete jej odmítnout. Záleží pouze na vás (a na vaší paměti).

Pozor na podvodné projekty, nad GPS přemýšlejte dvakrát

Vodafone se nepodílí na žádném projektu, u kterého byste dávali souhlas ke sdílení své přesné polohy. Vždy si ověřte, komu svůj souhlas dáváte, co všechno obnáší a zda jsou taková data pro chod aplikace opravdu nutná.

Lokalizační data se dají získávat také pomocí GPS souřadnic. Ty se získávají přímo z mobilního telefonu, pro účely chytré karantény ale postačí data z mobilní sítě a nic takového tedy není třeba. Může se ale stát, že s GPS bude pracovat jiná aplikace.

Pokud jste narazili na aplikaci s podobným zaměřením, jaké má chytrá karanténa, nebo jakoukoli jinou, která po vás vyžaduje svolení k přístupu k vaší GPS, neudělujte jí svůj souhlas bezhlavě. Vždy si přečtěte všeobecné podmínky, ověřte si, že aplikaci neudělujete souhlas se zpracováním svých údajů třetím stranám a rozhodněte se, zda a jaká data chcete sdílet.

Buďte u toho s námi

Nabízíme Vám novinky, aktuální trendy a případové studie ze světa podnikání a moderních technologií. Nechte si zasílat jejich přehled přímo do vašeho Inboxu.
Stačí vyplnit údaje níže.

Odesíláme vaše údaje...
Děkujeme za váš zájem. Informace najdete ve své e-mailové schránce.
Litujeme, nepodařilo se odeslat vaše údaje. Zkuste to prosím později.
5 tipů, které vám pomohou udržet kontakt se zákazníky

Kontakt se zákazníky hraje klíčovou roli v úspěchu vašeho podnikání. Z výzkumu společnosti American Express vyplývá, že si 86 % zákazníků rádo připlatí za lepší zákaznickou zkušenost. Pokud se o své zákazníky staráte a vycházíte jim vstříc, budou se k vám rádi vracet.