Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

8. listopadu 2022

Boj s náklady: 4 tipy, které pomohou podnikům ušetřit

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Životní náklady rostou a na podniky to má dopad v mnoha ohledech. Společnosti napříč Evropou hledají nové způsoby, jak ušetřit – od rostoucích účtů za energie až po vyšší náklady dodavatelů.

Dobrou zprávou je, že evropské vlády předpovídají pokles cen v druhé polovině roku 2023, ale bez záruky, takže všechny podniky čeká nákladná cesta. A vzhledem k tomu, že si zákazníci stále více uvědomují své spotřební chování, zvyšování cen nemusí být tím nejlepším krokem.

Každý podnik je jiný, proto neexistuje jedno univerzální řešení. Je však důležité, abyste si našli čas a zhodnotili, kde můžete snížit náklady, abyste maximalizovali rozpočet a připravili se na budoucnost.

Kde byste měli začít? Zde jsou čtyři hlavní oblasti, ve kterých vidíme potenciál pro snížení nákladů

1)     Mějte výdaje pod kontrolou

Ze všeho nejdříve byste se měli ujistit, že utrácíte chytře. Existuje řada nákladů, které pravděpodobně nezaznamenáte ze dne na den, ale když dojde na čísla, najdete prostor pro úspory.

Náš první tip je tedy jednoduchý: ujistěte se, že máte úplný přehled o svých financích. Tímto způsobem můžete pečlivě sledovat všechny výdaje společnosti a identifikovat ty zbytečné. Získání jasného přehledu o vašich zvyklostech vám pomůže určit priority, které jsou důležité pro další růst vaší firmy. Jakmile budete mít vše zpracováno, můžete si vytvořit komplexní plán, který bude předvídat nadcházející výdaje, takže s nimi budete dopředu počítat. Díky tomu budete mít i navzdory nevyhnutelným výkyvům nákladů a nákupů přehled o svých výdajích. 

2)     Vyjednávejte

Omezení výdajů na postradatelné věci je sice prvním krokem k vytvoření úspor, dalším krokem by ale mělo být co nejlepší využití peněz, které utrácíte.

Ať nakupujete, snažíte se vyjednat nižší cenu jako věrný zákazník, nebo se seznamujete s novými dodavateli, kteří by vám mohli nabídnout jednorázový obchod, vyplatí se investovat čas do hledání té nejlepší ceny.

Víme, že tyto diskuze mohou být někdy složité, ale možná při nich navážete nový fungující vztah, který bude prospěšný i pro vás. 

3)     Hledejte ve svém okolí

Je pravda, že místní dodavatelé a materiály mohou někdy vypadat nákladně, na skryté náklady ale narazíte i při importu. Vzhledem ke zvyšujícím se nákladům na dopravu a nepředvídatelným celním poplatkům se může stát, že v době, kdy zboží dorazí, za něj zaplatíte více, než jste očekávali.

Na lokální úrovni jsou tyto neočekávané výdaje často eliminovány, zatímco kvalita zůstává zachována – nebo se v některých případech dokonce zlepšuje. Nicméně, je důležité uvědomit si, že tomu tak není u všech zahraničních dodavatelů. Pokud ale hledání vhodného dodavatele věnujete dostatek času, vaše úsilí se vám může jen vyplatit a z dlouhodobého hlediska může přinést velké úspory nákladů

4)     Omezte plýtvání

Velké i malé změny se sčítají, takže dalším skvělým způsobem, jak snížit náklady, je co nejvíce eliminovat plýtvání.  Zamyslete se nad tím, jak vaše firma využívá energie a jestli existují ekonomičtější způsoby. V době rychle rostoucích cen paliv a energií tato otázka stále nabírá na důležitosti.

Začněte tím, že vypnete všechna elektrická zařízení a světla v době, když je nepoužíváte, nebo jednoduše na konci každého dne. Ke snížení nákladů přispěje také přechod na LED žárovky, ztlumení vytápění a investice do lepší izolace.

Je však důležité myslet i na to, že zavádění energeticky úsporných opatření na pracovišti může být zpočátku nákladné – zejména v případě investic do energeticky úsporných technologií. Proto je důležité zvážit všechna pro a proti a zjistit, zda se jedná o správný krok pro vaši společnost. 

Chytřejší způsob, jak podnikat

Existuje mnoho změn, které můžete provést, abyste řídili a minimalizovali náklady svého podniku. Nezáleží na tom, jestli se do toho pustíte naráz, nebo postupně. Nejdůležitější je, abyste si sedli a chytře promysleli své výdaje – a zvážili, jaké náklady jsou nezbytné a které byste mohli omezit.