Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

9. listopadu 2023

Blackout: Připravte svou firmu na rozsáhlý výpadek elektřiny

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Nic než tma. Tak může vypadat realita velké spousty domácností i firem, pokud by Česko zasáhl velký výpadek elektřiny neboli blackout. Podle odborníků ale zejména firmy nejsou na tento typ krizové situace příliš připraveny. Přijetí některých opatření je přitom poměrně jednoduché. Firmám může významně pomoct třeba jen to, když budou ke svému provozu využívat cloudové služby.

Podle průzkumu ČSOB není na blackout připraveno až 47 % firem, které v Česku působí. Vůbec nejhorší důsledky může mít blackout pro firmy z e-commerce, které jsou na dostupnosti internetu (potažmo elektřiny) nejvíce závislé. Pokud by se navíc setkaly s dlouhodobým výpadkem, ovlivnilo by to nejen chod jejich webu, ale taky chod skladů či kamenných prodejen.

VÍTE, ŽE...

Blackout je náhlá a rozsáhlá porucha v elektrické síti, která vede k úplnému výpadku dodávky elektřiny u velkého množství obyvatel. Může trvat několik vteřin, hodin, ale i dní či týdnů.

Blackout se může objevit i v Česku

Blackout už některé země v minulosti zasáhl. Mezi ty největší patří například výpadek elektřiny v roce 2003, který ovlivnil životy milionů lidí ve východní části Severní Ameriky, nebo v roce 2012 v Indii.

Podle odborníků je pravděpodobnost, že by v Česku v nejbližší době blackout nastal, spíše nízká. V posledních letech se ale neustále zvyšuje. Menší, ale přesto nepříjemnou zkušenost mělo Česko s výpadkem elektřiny v roce 2022, kdy zachvátil několik částí Prahy.

Rozsáhlý blackout nás navíc v minulosti už téměř potkal také. Začátkem roku 2021 byla totiž evropská elektrizační soustava velmi nestabilní a k blackoutu tehdy nedošlo jen díky rychlé úpravě přenosové sítě.

Co by blackout znamenal pro firmy?

Blackout nemusí ovlivnit jen naše osobní životy, ale samozřejmě také chod firem. Nedostatek elektrické energie by se pak projevil hned několika způsoby. Při blackoutu hrozí firmám konkrétně:

  • Finanční ztráty. Blackout může způsobit, že budou služby firmy (např. e-shop) nedostupné, a podniku tak nebudou růst zisky. 
  • Ztráta dat. Pokud nemá firma adekvátní záložní systémy a zálohování dat, blackout může vést ke ztrátě důležitých dat a dalších klíčových informací. 
  • Nespokojení zákazníci. Firmy, které během blackoutu nezvládnou poskytovat své produkty a chránit data zákazníků, riskují, že zákazníci odejdou ke konkurenci.
TIP

Buďte připravení na všechno. Přečtěte si, jak ve firmě začít s digitální transformací, a posuňte svou firmu kupředu.

Jak se na blackout připravit ve 3 krocích

Dobrou zprávou je, že i na blackout se firmy mohou do značné míry připravit. A některé základní kroky mohou být překvapivě snadné. Shrnuli jsme proto pro vás 3 nejdůležitější, na kterých můžete (a měli byste) začít pracovat ještě dnes.

1. Vytvořte si krizový scénář

Když si předem sestavíte nutné kroky, které bude při blackoutu potřeba udělat, vyhnete se případné panice a nesprávným rozhodnutím. Sepište si, co všechno by u vás ve firmě mohlo vlivem výpadku elektřiny přestat fungovat. Na jednotlivé body se poté zaměřte.

Tipy, co by měl krizový scénář obsahovat, jsme pro vás shrnuli v článku 6 kroků k vytvoření efektivního plánu kontinuity podnikání, při velkém výpadku elektřiny však musíte především:

  • uklidnit zaměstnance a sdělit jim instrukce k další práci,
  • zprovoznit náhradní zdroje energie (např. baterie či dieselagregáty),
  • zkontrolovat a případně zabezpečit budovu (včetně garážových vrat či automaticky otevírajících se dveří, které jsou na elektřině rovněž závislé).

2. Zabezpečte svá data

Aby vaše firma nepřišla o firemní data, vyplatí se například investovat do cloudových řešení. Díky nim budou vaše data nejen dobře zabezpečena, ale budou také dostupná na dálku a z různých zařízení. Ať už cloud využíváte k vývoji a testování aplikací, ke správě vnitropodnikových systémů a databází nebo čemukoliv jinému, se správným řešením máte vždy jistotu, že v případě krizové situace o nic důležitého nevratně nepřijdete.

Ve firmách, které to s digitalizací myslí vážně, už se cloud používá na denní bázi. Jeho hlavní výhodou jsou nízké náklady, které k jeho zprovoznění potřebujete. Místo toho, abyste ve firmě zřizovali vlastní (a často nákladné) serverovny, se totiž můžete obrátit na externího poskytovatele cloudu a investovat jen za využívání služby.

Sjednejte si cloudové služby u Vodafone Business. Naše datová centra máme pod neustálým dohledem a navíc jsou součástí kritické infrastruktury ČR. A v případě výpadku elektřiny se ke svým službám dostanete rychle a jednoduše.

3. Nastavte způsoby komunikace

Přestože blackout významným způsobem limituje možnosti komunikace, existují způsoby spojení, které můžete a měli byste v krizové situaci využít. Významným pomocníkem v takové situaci je například mobilní internet.

  • Kontaktujte své zaměstnance prostřednictvím mobilní aplikace, napište jim na soukromé e-mailové adresy získané pro účely krizové komunikace, nebo jim pošlete SMS.
  • Informujte krátce zákazníky na sociálních sítích. V případě potřeby zřiďte externí, záložní telefonní linky nebo online chat, abyste zajistili kontinuitu provozu zákaznické podpory.
  • Pokud je to potřeba, určete klíčové osoby a nastavte postupy pro komunikaci s médii.

Jedním z hlavních negativních aspektů blackoutu je, že může přijít kdykoliv a nečekaně. Přípravy proto nepodceňte a s hledáním opatření začněte co nejdříve. Jedině tak můžete zachovat konkurenceschopnost vaší firmy i v časech krize.