Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

21. října 2021

Co nás Google může naučit o zvycích zákazníků

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Celosvětová pandemie přinesla celou řadu převratných změn. Všichni jsme byli nuceni zásadně změnit své každodenní zvyklosti. Ale jak přesně to ovlivnilo návyky spotřebitelů? Obrátili jsme se na Adolfa Fernandeze Sancheze na akci #ThoseWhoDare a požádali ho o shrnutí.

 1.     e-commerce ohromně vzrostla a bude dál růst

Vzhledem k tomu, že většina lidí musela v loňském roce zůstat doma a obchodníci po celém světě zavírali dveře svých kamenných prodejen, není překvapením, že e-commerce dosáhla historického maxima. Podle společnosti Google 84 % obyvatel Velké Británie nakupuje online a stejně to vypadá v celé Evropě. 

I když se situace začíná uvolňovat, Adolfo se domnívá, že tato změna v chování spotřebitelů bude trvalá. „Většina spotřebitelů již nakupuje online a očekáváme, že toto číslo dál poroste.“ Je proto důležité, aby malé firmy udělaly nezbytné investice a dál přizpůsobovaly své obchodní modely tak, aby uspokojovaly poptávku spotřebitelů.

 2.     Požadavky spotřebitelů zůstanou dynamické

Během naší akce #ThoseWhoDare Adolfo zmínil, že budou spotřebitelé i nadále porušovat zavedené vzorce a vytvářet nové. A že je důležité, aby si to majitelé malých firem uvědomovali a byli připraveni se v případě potřeby přizpůsobit. Aby dokázaly vyhovět potřebám trhu. Jedním z nejlepších způsobů, jak se vypořádat s touto nejistou situací, je formovat podnik tak, aby byl agilní a dokázal rychle reagovat.

Během pandemie jsme viděli, že se návyky spotřebitelů neustále mění. Jeden týden byla na internetu zvýšená poptávka po sportovním vybavení a další týden to bylo hlavně jídlo a pití.

 3.     Lidé ještě více zvažují, od koho budou nakupovat

Průzkumy ukazují, že si obecně dáváme stále větší pozor na to, od jakých značek nakupujeme. 65 % lidí se domnívá, že malé a střední podniky by se měly podílet na snaze o zlepšení společnosti. Je proto důležité, aby malé a střední firmy našly autentický způsob, jak předvést, co jejich značka symbolizuje, a navázat se zákazníky hlubší vztahy založené na důvěře.

 4.     Od malých a střední podniků se očekává pomoc

Výzkumy také ukazují, že 93 % spotřebitelů očekává od firem aktivní podporu nejzranitelnějších vrstev včetně důchodců, nezaměstnaných a pracovníků v první linii.

Vše nasvědčuje tomu, že lidé hledají způsoby, jak být sociálně uvědomělejší, a to samé očekávají i od firem. Adolfo potvrzuje, že počet vyhledávání klíčových slov „jak pomoci“ ve vyhledávači Google zaznamenal v roce 2020 nebývalý nárůst. Lidé projevují větší účast, aktivně hledají způsoby, jak pomoci druhým proto očekávají, že se zapojí i firmy.

 5.     Lidé se snaží nakupovat lokálně

Vzhledem k nárůstu cestovních omezení, nařízení o dodržování pravidel a rozestupů a většího povědomí o tom, jak je důležité podporovat malé podniky, které se mohou potýkat s problémy, nikoho nepřekvapí, že lidé hledají maloobchodní nebo pohostinské služby ve svém okolí.

„Myslím, že jako spotřebitelé chceme, aby naše komunity i nadále vzkvétaly,“ vysvětluje Adolfo. „Proto není žádným překvapením, že vyhledávání slov jako je podpora místních firem na vyhledávači Google vzrostlo loni v létě meziročně o více než 20 000 % a v USA vyhledávání související se slovy: v mém okolí dosáhlo historického maxima.

Znamená to, že je globalizace minulostí? Ne, neuzavíráme se světu. Pandemie globalizaci možná krátkodobě zpomalila, a to zejména v některých odvětvích. Stále však žijeme v hyperpropojeném světě. Až se ekonomiky začnou znovu otevírat, spotřebitelé se budou i nadále snažit uspokojovat své potřeby za hranicemi států. Pro malé firmy to znamená těžit z místních výhod, ale přitom nezapomínat na digitální pomoc, aby mohly rozšířit své podnikání i mimo jejich oblast.