Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

22. září 2023

5 způsobů, jak využít ChatGPT ve vašem podnikání

Odhadovaná doba čtení 4 minuty

V posledních měsících zažily boom nástroje pro inteligentní generování textu a obratem si získaly oblibu u milionů uživatelů. Jsou dostupné online, zdarma a dovedou vytvořit velké množství obsahu na základě pouhých několika pokynů. Možná právě kvůli své dostupnosti a zdánlivě nekonečným možnostem uplatnění nemusí být paradoxně vždy úplně zřejmé, k čemu je lze v byznysové praxi přesně využít. Proto jsme pro vás jako inspiraci připravili pět tipů, jak můžete ChatGPT, jeden z prvních a nejrozšířenějších AI nástrojů svého druhu, začít používat i ve svém podnikání.

Jak využít umělou inteligenci při práci? To je otázka, kterou si pokládá nejeden podnikatel. Řada firem si je potenciálu AI velmi dobře vědoma – studie firmy IBM zjistila, že 35 % společností již umělou inteligenci nějakým způsobem používá a asi 42 % tuto možnost zkoumá. Implementovat AI je pro podniky totiž důležitým krokem, který jim může poměrně snadno přinést konkurenční výhodu. A v řadě oborů půjde do budoucna spolu s mnoha dalšími technologiemi pravděpodobně i o naprostou nezbytnost!

Co je to ChatGPT?

Než začnete s implementací AI do své firmy, seznamte se nejdříve s běžně dostupnými nástroji umělé inteligence, vyzkoušejte si je na vlastní kůži a zamyslete se nad tím, při kterých nejběžnějších pracovních úkolech by vám mohly pomoci. A začít můžete s tím nejrozšířenějším – ChatGPT.

ChatGPT je bezplatná webová aplikace, která nevyžaduje instalaci žádného speciálního softwaru a je plně dostupná v rozhraní internetového prohlížeče. Funguje na principu již zmíněné umělé inteligence a algoritmů a dokáže zpracovávat jazyk v reálném čase. To znamená, že s ní můžete vést „konverzaci“ a klást jí otázky, na které budete v řádu sekund dostávat odpovědi.

Ačkoli se může zdát, že ChatGPT je podobný vyhledávacím nástrojům, jako je například Google, nejde ani zdaleka o totéž. ChatGPT je sofistikovaný chatbot, který rozumí jazyku a dokáže pracovat s kontextualitou, zatímco Google je výkonný vyhledávač určený speciálně k vyhledávání na internetu. ChatGPT můžete požádat nejen o vyhledávání informací, ale především o jejich zpracování.

ChatGPT v praxi

Stejně jako u každé nové technologie hrozí i v tomto případě zneužití ze strany kyberzločinců, kteří mohou využít chytrých nástrojů pro generování textu k realizaci velmi sofistikovaných podvodů. Pro vývojáře AI je však eliminace těchto rizik jednou z priorit, a své nástroje proto neustále vyvíjejí a posilují jejich zabezpečení.

TIP

I přes snahu vývojářů zlepšovat zabezpečení svých AI nástrojů nejsou rizika nikdy nulová. Proto je důležité alespoň základně proškolit vaše zaměstnance v tom, jak nejen ChatGPT, ale i další online aplikace podobného typu bezpečně používat, k jakým úkonům jsou vhodné a jaká data je bezpečné do nich vkládat.

A jak konkrétně můžete ChatGPT využívat ve své práci? Inspirujte se u následující pětice našich tipů:

1. Vylepšete a opravte předem napsaný obsah

Řekněme, že jste napsali blogový článek, newsletter nebo třeba e-mail a potřebujete zkontrolovat, zda v něm nejsou pravopisné chyby, zda je dobře srozumitelný nebo zda má správný tón vzhledem k cílové skupině. Jednoduše zadejte do ChatGPT, co chcete, aby pro vás udělal, a vložte text ke zkontrolování. Zadat můžete například:

  • Zkontroluj pravopis, gramatiku a zacílení následujícího článku, který bude publikován na blogu rodinného antikvariátu: <vložte vlastní text>
  • Uprav tonalitu následujícího newsletteru pro zákazníky. Jeho cílová skupina jsou návštěvníci kavárny, kteří vyhledávají exotické druhy kávy: <vložte vlastní text>

2. Požádejte o nápady

AI lze využít jako odrazový můstek pro získaní nápadů – stačí jen popsat, co potřebujete. A čím konkrétnější budete, tím lépe. Zkuste například:
  • Ukaž mi nápady na zábavné příspěvky na sociální sítě pro firmu, která se zabývá výrobou papírenských potřeb. Tématem příspěvků je „začátek školního roku“.
  • Připrav seznam 5 témat z oblasti udržitelnosti, která aktuálně hýbou světem byznysu.

3. Nechte si připravit e-mail, příspěvek na sociální sítě a další jednoduché texty

ChatGPT je mimo jiné časově úsporný komunikační nástroj. Požádejte jej například o vypracování e-mailu a zahrňte do zadání klíčové body. Zadání může vypadat například takto:
  • Připrav e-mailovou pozvánku pro zaměstnance, ve které je ředitel společnosti zve na firemní vánoční party, která se koná 8. 12. a kde bude občerstvení zdarma.

4. Řekněte si o pomoc při práci v Excelu

Zpracováváte data v Excelu a neznáte nějaký konkrétní vzorec? Případně potřebujete vygenerovat makro? Anebo chcete jen jednoduchou vzorovou tabulku, kterou si následně upravíte podle sebe? Práci v tabulkovém procesoru vám ChatGPT může významně usnadnit. A požádat jej můžete v tomto směru téměř o cokoliv, stačí zadat například:
  • Připrav vzorovou tabulku s hodnotami: jméno a příjmení, potvrzení účasti na eventu, příjezd, odjezd.
  • Napiš excelový vzorec, který spočítá všechny hodnoty ve sloupci A, které jsou vyšší než nula.

5. Hledejte konkrétní informace

ChatGPT lze využít i jako sofistikovaný vyhledávač, který pro vás najde a ukáže vám konkrétní informaci. Už tak nemusíte pročítat celé stránky či články, chatbot vám ukáže přesně to, co potřebujete. Zadejte kupříkladu:
  • Vygeneruj seznam 5 největších automotive firem působících v Evropě a kdo jsou jejich lídři.
  • Jaká byla hodnota HDP v Česku v roce 2005 a 2015?

Výše uvedené tipy jsou však pouze špičkou ledovce, protože možností využití ChatGPT je, jak jsme již zmínili, bezpočet. V čem se nakonec tento nástroj stane vaší pravou rukou, je jen a pouze na vás. Nezapomínejte však, že v současnosti jsou AI nástroje pro generování textu pouze zajímavým pomocníkem – všechny výstupy je potřeba kontrolovat a ověřovat. ChatGPT nemá přístup k nejaktuálnějším informacím, často nemá k dispozici kompletní kontext a může dělat chyby. Přesvědčte se sami – zkuste si do ChatGPT zadat dotaz: Proč je potřeba informace z ChatGPT ověřovat?