Podnikáte a rádi byste na svůj web přivedli víc zákazníků, kteří si zakoupí váš službu či produkt? V našem článku se dozvíte, kdy je efektivnější investovat do optimalizace webu a kdy se vám vyplatí sáhnout po placené reklamě. Zjistíte také, jaké jsou výhody a nevýhody PPC a SEO i co dělat, když máte omezený marketingový rozpočet.
PPC kampaň přivede na web více uživatelů v krátkém čase
Pod zkratkou PPC se skrývá anglické spojení pay-per-click (česky platba za kliknutí). Označuje se tím placená reklama, kterou ve vyhledávači poznáte snadno – zabírá první 2–4 pozice ve výsledcích vyhledávání a je označená jako „sponzorováno“. A jakmile na tento reklamní odkaz uživatel klikne, vy jakožto zadavatel reklamy za tento proklik zaplatíte.
Mezi hlavní výhody placené reklamy patří bezpochyby rychlé výsledky. Jakmile PPC kampaň spustíte, první vlaštovky v podobě zvýšené návštěvnosti uvidíte ještě ten samý den, protože ve výsledcích vyhledávání získáte dominantní pozici. Placená kampaň vám rovněž přinese zajímavá data (např. o vašem publiku), která můžete využít i jinde. Velkou nevýhodou ovšem je, že jakmile PPC specialista kampaň vypne, vaše návštěvnost zase spadne dolů.
Funkční web a obsah s přidanou hodnotou jako základní stavební kámen SEO
SEO je zkratkou pro search engine optimization, česky optimalizace pro vyhledávání. Jedná se o proces optimalizace webových stránek tak, aby byly dlouhodobě lépe viditelné a hodnocené ve výsledcích vyhledávání na internetových vyhledávačích. SEO specialista vám za tímto účelem pomůže například s vyhledáním správných klíčových slov, která by se na webových stránkách měla objevovat, s úpravou obsahu a kódováním webu, technickou optimalizací a dalšími kroky, aby vás potenciální klienti na internetu snáze našli.
SEO vám ovšem nepřinese výsledky ihned. Než se vaše webová stránka dostane ve výsledcích vyhledávání výš, může to trvat i několik týdnů či měsíců. SEO specialista musí provést analýzu a na základě dat z různých marketingových nástrojů vám doporučí, jaké konkrétní kroky podniknout k nápravě a vylepšení stránek. SEO specialista také úzce spolupracuje s copywriterem, který vám pomůže vytvořit správný obsah.
Je lepší investice do SEO, nebo do PPC?
SEO specialista a PPC specialista tvoří společně silnou dvojici, která vám přivede na web návštěvníky a přemění je v zákazníky. Pokud máte dostatek prostředků, využijte PPC i SEO. Existují ale určité nákupní fáze, ve kterých dává jedno řešení větší smysl než to druhé.
- Jakmile se potenciální zákazník nachází ve fázi, kdy o daném produktu či službě přemýšlí, s největší pravděpodobností hledá relevantní informace, které mu pomohou se rozhodnout. V tomto případě dobře poslouží optimalizovaný obsah na stránkách – zajímavý edukativní obsah, interní prolinkování stránek, jednoduchá navigace uživatele napříč webem. Pokud tyto věci ještě nemáte vyřešeny, bude lepší investovat do SEO.
- Ve fázi, kdy již chce zákazník vaši službu nebo produkt koupit, skvěle poslouží PPC kampaně, jejichž cílem je proměnit proklik v konverzi (nákup).
- Ani po nákupu byste neměli ale zapomenout pečovat o zákazníka takovým způsobem, aby se k vám vrátil. I v tomto případě je skvělým nástrojem PPC kampaň, která zacílí na konkrétní publikum a přivede uživatele na webové stránky, kde na ně již bude čekat relevantní obsah.
- Pamatujte na to, že PPC je určitou nadstavbou. Nemá smysl investovat finance do PPC kampaní, ze kterých přijdou návštěvníci například na web, který se pomalu načítá nebo na kterém chybí klíčové informace. V takovém případě utratíte peníze za proklik a uživatelé odejdou z webu, aniž by si cokoliv zakoupili.
TIP
Seznamte se nejen s PPC, ale i dalšími nástroji online marketingu v naší Digiakademii – v našich kurzech vás naučíme podnikat v digitálním prostředí. Firemní zákazníci Vodafone Business mají přístup do kurzů navíc zcela zdarma.
Máte omezený marketingový rozpočet? Zvažte priority
Z předchozích řádků vyplývá, že v ideálním případě byste měli investovat peníze do obou řešení, protože SEO i PPC se doplňují a dokážou vám přinést vyšší návštěvnost i plné nákupní košíky. Může se ale stát, že nemáte dostatek finančních prostředků na SEO specialistu, copywritera, PPC specialistu a pokrytí PPC kampaní. V takovém případě se zamyslete nad tím, v jakém stavu jsou vaše webové stránky. Pokud se web například pomalu načítá nebo je nepřehledný, rozhodně zainvestujte do SEO specialisty, který vám pomůže identifikovat a opravit problémy. Pokud máte web v pořádku, dáváte uživatelům relevantní obsah a výsledky chcete okamžitě, pak zvolte PPC kampaně.
Než se finálně rozhodnete pro PPC, doporučujeme vám také zjistit si orientační ceny za proklik, a to např. pomocí nástroje Marketing Miner. Pokud je ve vašem byznysu vysoká konkurence, mohou být ceny za proklik opravdu vysoké – v takovém případě se vám vyplatí investovat spíš do SEO a na výsledky si chvilku počkat.