Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

12. února 2020

Internet věcí změní celé odvětví pojišťovnictví. Otázkou je pouze kdy

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

V zahraničí už se věci daly do pohybu. Díky IoT zefektivňují pojišťovny své služby a pružně reagují na tržní podněty. České pojišťovny jsou zatím až na výjimky poměrně konzervativní. I ony by se ale měly připravit na změny. Moderní technologie totiž zahýbou celým jejich odvětvím. Společnosti, které zaspí na startu, pak budou v konkurenčním závodě složitě dobíhat inovativnější firmy. Novinkou je případ, kdy brněnská technologická firma Senzoor a Generali Česká pojišťovna navázaly spolupráci, která využívá síť internetu věcí od Vodafonu. Jaké konkrétní změny nás v oblasti pojištění například čekají?

IoT senzory pomohou minimalizovat škody a zajistí levnější pojištění

Speciální čidla z oblasti internetu věcí mohou sloužit jako autonomní krizové hlásiče. Jsou citlivé například na zatopení, výskyt kouře nebo smrtelnou koncentraci oxidu uhelnatého (CO). V případě, že dojde k havárii vody, výskytu kouře nebo oxidu uhelnatého, oznámí senzor svému majiteli a případně rovnou i pojišťovně, že došlo k nehodě. Výhodou připojených senzorů k LPWA sítím (například NB-IoT) oproti senzorům bez připojení je, že má pojišťovna informace o nehodě okamžitě k dispozici a je tak schopna snížit riziko škody na zdraví nebo majetku ať již v konkrétním případě, nebo pro budoucí možný problém. Obecně senzory usnadní nahlašování škodních událostí a minimalizují jejich dopad.

Pojišťovny navíc mohou propojit distribuci IoT čidel s asistenčními či dalšími službami. V případě, že senzor zaznamená problém, aplikace informuje majitele nebo asistenční službu pojišťovny. Tak pak může na místo vyslat oprávněnou osobu, která zkontroluje, zda nedošlo ke vloupání, zavolá hasiče nebo uzavře přívod vody v případě prasklého potrubí. A tím zdaleka nekončíme. Nové možnosti se pojišťovnám otevírají nejen v oblasti pojištění domácnosti, ale i v rámci cestování nebo autopojištění.

2 Češi z 5 by se nechali při řízení sledovat, kdyby jim to zajistilo levnější pojištění

Ve výzkumu, který pro Vodafone Nápad roku provedla agentura STEM/MARK, se ukázalo, že by mnoha Čechům za volantem nevadila trocha sledování. Alespoň tehdy, pokud by jim to zaručilo levnější cenu povinného ručení. Přes 42 % Čechů by nechalo pojišťovnu sledovat styl řízení. Pojišťovna by tak průběžně sbírala jejich telemetrická data, a pokud by řidiči jezdili zodpovědně, platili by méně.

Výměně dat za levnější pojištění jsou přitom nakloněni více muži než ženy. Nejvíce otevření této myšlence jsou pak mladí lidé ve věku od 18 do 29 let. S monitoringem stylu řízení by souhlasila necelá polovina (49,2 %). Každý 10. Čech by tuto nabídku přijal bez váhání.

Co by pojišťovny sbíraly za data?

Stačí telematické zařízení nainstalovat pod kapotu auta nebo pod jeho čelní sklo a měření může začít. Jednotka pak s pomocí GPS a akcelerometrů sbírá údaje o stylu jízdy. Mohou to být například informace o tom:

• kolik kilometrů automobil najel 
• jak dlouhá je doba jízdy
• jak řidič brzdí nebo přidává na rychlosti
• jak projíždí zatáčky

Tato a další data se následně zpracují a určí skóre rizika. Od něho by se pak odvíjela výše pojistky.

Pojišťovně tato data pomohou vytvořit nový pojistný produkt, který na trhu chybí.
Příkladem může být pojistný produkt, který se odvíjí od počtu najetých kilometrů. Výhodou oproti obdobným současným pojišťovacím produktům je, že klient může platit podle toho, jak auto reálně používá. Výše platby by se odvíjela od počtu ujetých kilometrů. Pokud auto nejezdí, neplatí, nebo je cena stanovena dle profilu jízdy (město, obec, dálnice nebo čas jízdy).

Ve Vodafonu spolupracujeme s pojišťovnami v rámci internetu věcí už více než 10 let

Ve Vodafonu řešíme pojištění motorových vozidel, které vychází ze způsobu jejich používání (tzv. UBI), už od roku 2009. Ve 41 zemích spolupracujeme s různými firmami, které z internetu věcí udělaly svoji konkurenční výhodu.

Jaké jsou v zahraničí rozdíly mezi běžnými zákazníky a těmi, kteří pojišťovně dovolili, aby o nich sbírala data?

Jedním slovem dramatické. U druhé skupiny klesá riziko pojistných podvodů, snižuje se počet žádostí o čerpání pojistky a naopak roste jejich loajalita k pojišťovně. Konkrétní čísla ukazují na následující statistiku:

• 45% snížení pojistných podvodů
• 45% snížení počtu uplatněných pojistek
• 10% snížení odlivu zákazníků

Na celém světě už jezdí více než 12 milionů aut s telematickou jednotkou v autě, která ukládá a odesílá data. Do roku 2023 se očekává, že toto číslo stoupne až na 142 milionů. Internet věcí má tak nejen v oblasti autopojištění velkou budoucnost. Čím dříve si to uvědomí i české pojišťovny, tím lépe. Pokud totiž nevyužijí nové technologie ony, je velmi pravděpodobné, že jejich konkurence tak zdráhavá nebude.

Otto Zeman, technický vedoucí pro IoT řešení, Vodafone
Otto Zeman zodpovídá za návrh a implementaci individuálních technických IoT řešení dle předchozích konzultací s firemními zákazníky. Díky novým IoT a 5G technologiím má šanci inovovat zaběhlé procesy a služby a tím snižovat negativní dopady na životní prostředí, dopravu a jiné.

Otto Zeman

Otto Zeman
technický vedoucí pro IoT řešení, Vodafone

Zaujalo vás zlepšení výkonu a snížení nákladů pomocí IoT?

Více o IoT