Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

29. května 2020

Kritická infrastruktura je důležitá nejen v době krize, ale i po ní

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Uplynulé týdny přinesly řadu změn a mnoho firem a organizací se dosud potýká se zaváděním nových vnitřních opatření. Většina firem by měla mít připravený krizový plán s jasnými postupy, které jí pomohou nenadálou situaci překonat a snadněji se adaptovat. Jak je to ale s návratem k původním normám? Reaktivace organizačních jednotek, procesů a činností může být mnohem náročnější, než se zdá, je proto dobré se na ni dostatečně připravit.

Vodafone a kritická infrastruktura

Fungování moderní společnosti je závislé na řadě infrastruktur, jejichž výpadek by mohl mít významný dopad na řadu lidí, firem i celý stát. Jako kritickou infrastrukturu pak označujeme takovou, jejíž narušení by mělo závažný dopad na bezpečnost a ekonomiku státu nebo zabezpečení zdraví a základních životních potřeb obyvatel.

Také Vodafone je součástí kritické infrastruktury. Kromě telekomunikací tu najdeme například organizace z oblasti energetiky, zemědělství, zdravotnictví či vodárenství. Právě Vodafone je také jedním ze zakládajících členů Asociace kritické infrastruktury České republiky (AKI ČR), díky které se subjekty kritické infrastruktury koordinují.

Postupná rozvolňující opatření přinášejí postupný návrat ke starému režimu, na které byly firmy zvyklé, i když možná už nikdy nebude zcela stejný. Aby vše proběhlo co možná nejlépe, přináší AKI ČR užitečná doporučení a vhodné postupy, na nichž se podílel také Vodafone.

Reaktivace podle AKI ČR

Návrat zaměstnanců do práce je pro firmy náročný. Ačkoli je, byť částečná, reaktivace organizačních jednotek, procesů a činností možná, je vhodné mít na paměti „zadní vrátka“, například pro případ návratu přísných omezujících opatření. Jaká reaktivační doporučení přináší AKI ČR?

  • Určete si, co je klíčové pro dlouhodobou existenci vaší organizace (lidé, technologie, procesy)

Situace je stále nejistá a uspěchaná reaktivace by se vám (a především vašim pracovníkům) nemusela vyplatit. Zvažte, zda pro kritické osoby a procesy nebude lepší režim home office nebo zajištění detašovaného pracoviště a k jejich návratu přistupujte pozvolně.

  • Zajistěte, že i v případě krize budou klíčové prvky ochráněné a funkční

Obnovení běžného provozu má kromě dopadu na vaši organizaci také pozitivní psychologický efekt na řadu pracovníků. Při obnově byste nicméně měli dbát na dostatečnou ochranu kritických činností, infrastruktury a jednotlivců. U oblastí, jejichž výpadek nebo postižení nákazou může mít negativní dopad na vaši činnost, ponechte většinu stávajících opatření a k normálnímu provozu se přikloňte až v pozdější fázi uvolňování.

  • Čerpejte ze zkušeností ostatních

Informace vás udrží v obraze a usnadní rozhodování v běžném provozu, v době krize i při reaktivaci. Nebojte se spojit s lidmi a organizacemi mimo váš obor. Zjistíte, jak se se situací vypořádali ostatní, získáte nový pohled na věc a možná vás zkušenosti ostatních inspirují k úpravě vlastních plánů a postupů. S partnerskou podporou a dostatkem aktuálních informací se vždy můžete spolehnout také na svého partnera Vodafone Business.

V neposlední řadě nezapomeňte na to, že stejně jako sdílení informací napříč organizacemi je důležité o současném stavu, přijatých opatřeních a předpokladu budoucí situace informovat také osoby uvnitř vaší organizace.

  • Nastavte si interní procesy k řízení za mimořádných stavů a určete osoby odpovědné za realizaci plánů

Ačkoli se může zdát, že je krize zažehnána, některé informace naznačují opak. Mějte na paměti, že krizový stav může brzy nastat znovu, proto je dobré na tuto skutečnost myslet a být na ni připraveni. Poznamenejte si zkušenosti, které vám dosavadní vývoj přinesl. Sepište si, co vám fungovalo, co byste příště mohli udělat lépe a upravte příslušný krizový postup.

  • Nebojte se přešlapů, skoro nic není dokonalé hned napoprvé

Celý dokument „Doporučená opatření reaktivace pro subjekty kritické infrastruktury“ si můžete stáhnout zde.

Buďte u toho s námi

Nabízíme Vám novinky, aktuální trendy a případové studie ze světa podnikání a moderních technologií. Nechte si zasílat jejich přehled přímo do vašeho Inboxu.
Stačí vyplnit údaje níže.

Odesíláme vaše údaje...
Děkujeme za váš zájem. Informace najdete ve své e-mailové schránce.
Litujeme, nepodařilo se odeslat vaše údaje. Zkuste to prosím později.
Chytrá karanténa: kde pomáhají moderní technologie

Společností poslední dobou rezonuje téma chytré karantény. Projekt, který vznikl pod záštitou Ministerstva zdravotnictví České republiky, se pustil do boje s koronavirem za pomoci moderních technologií a s cílem omezit šíření nákazy mezi lidmi. V čem ale vlastně spočívá deklarovaná chytrost a co s tím vším má společného Vodafone?