Vodafone nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading cash-registry transport-car network-antenna sms-a-mms odcizeny-telefon document onenet group-business person vodafone-box dum volani-wifi globe-arrow adsl glte handshake fms internet-v-mobilu modem predplacene-karty prislusenstvi pro-mlade rodina tablet tarify telefon vf-zarizeni volani-ze-zahranici volani-do-zahranici aktualni-utrata-a-cerpani vyuctovani historie-vyuctovani-a-plateb dobijeni check-ok sluzby internet earphone world kolac block sim-karta-a-telefon ostatni special info agreement lock arrows messages chat smart-devices pass domecek pevny-internet convergence sixtyplus Odměny Dárek Neomezeně Poslat dokument Marketing Digitální fotoaparát Domácí zábava

12. října 2020

Tenhle podnik je jiné kafe…

Odhadovaná doba čtení 5 minut

Je majitelem malé rodinné kavárny PIKOLA v historickém centru Šumperku, kde vám naservíruje skvělou kávu z vlastní pražírny. Kromě toho má velké nápady, kterých se ani trochu nebojí. Kavárník Jiří Giesl vytvořil pomocí moderních technologií a internetu vlastní online svět, kde se všechno točí kolem kafe. A navzdory této nelehké době se mu v něm víc než daří.

Jaké jsou reakce, když někde řeknete, že jste spojil internet a kavárnu?

Lidé si většinou představí študáky na wifině, vůbec je nenapadne, co všechno se dá kolem kávy vytvořit. Kafe už dávno není jen teplý nápoj. Tohle zkreslené tradiční vnímání bych chtěl změnit. Je to taková moje vize.

Vy jste ale internet jako hlavní součást vaší kavárny taky původně nevnímal.

To je pravda, bral jsem ho jako doplněk. Jenže pak přišel covid a online nás zachránil. Díky němu jsme mohli dál fungovat. Ta doba nám ukázala, že podnikat se dá i jinak, než si člověk původně naplánoval.

Pokud vím, pomohlo vám to i do budoucna.

Přesně tak. Kromě e-shopu jsme začali „šlapat“ do sociálních sítí. To nás ve výsledku dostalo do jedné aplikace, která je v českém gastrosvětě momentálně top. Což nás nejen potěšilo, ale i posílilo, protože jsme si tím vybudovali komunitu fanoušků. Ti od nás nakupovali a v létě po krizi začali přijíždět z celé republiky.

Kdybyste měl udělat poměr mezi analogovou a digitální částí vašeho podnikání, jak tomu bylo dřív a jak je to teď?

Dřív to byla hlavně ta fyzická část. No a internet, to byla wifina pro naše hosty v kavárně a maximálně web na rezervace v pekárně. Zatímco teď je to půlka našeho podnikání. Je ale potřeba dodat, že v dnešní době se prostě žádná kavárna bez kvalitní a stabilní wifi neobejde. Zákazníci si na to prostě zvykli.

Polovina vašeho kavárnického podnikání funguje přes internet?

Postupně se to nabalovalo. Ke kavárně přibyla pražírna, pekárna, pak hotelový pokoj, e-shop, magazín, web s blogem, děláme podcasty a vyzkoušeli jsme si i pár live streamů. Internet je pro nás nezbytnost. Bez něj by náš koncept nefungoval. Byli bychom další obyčejná kavárna.

Je fakt, že takhle komplexně pojatou kavárnu jsem ještě neviděl… 

Pravdou je, že Pikola působí spíš jako komunitně-kávové centrum. Chybí nám už asi jenom plantáž (smích).

Byl to od začátku váš záměr, nebo to byl dlouhodobější přirozený vývoj?

V Šumperku nám chyběl podnik s dobrým kafem, tak jsme se jednoho dne s manželkou rozhodli, že otevřeme v našem domě kavárnu. Začali jsme podnikat s 50 000 korunami, uvnitř jsme horko těžko vytvořili prostor pro 12 míst. Bylo pořád plno, tak jsme ji rozšířili o další prostory v domě. Předloni jsme založili pražírnu, protože jsme chtěli lidem nabídnout čerstvou kávu. No a po pražírně přišla pekárna. A protože jsme tam chtěli pořádat kurzy na přípravu kávy, udělali jsme si vlastní web kvůli rezervacím.

Jako zlom jste uvedl příchod pandemie covidu, jak přesně se ve vašem podnikání projevila?

Najednou jsme měli spoustu času a zavřenou kavárnu. Během pár dní jsme vytvořili e-shop a formulář na objednávání jídla. Mám grafické vzdělání, tak jsme s kamarády udělali packaging a začali kafe a vybavení na jeho přípravu prodávat online. Lidem se to moc líbilo, a tak se to postupně rozjelo. Začali jsme prodávat desítkám zákazníků denně.

Internet vás tedy v podstatě zachránil.

Doslova a do písmene. Museli jsme se rychle zadaptovat. Byli jsme denně nalepení na displejích telefonů a počítačů a řešili objednávky a komunikaci se zákazníky, kteří si objednávali dorty, jídlo na výdej v okýnku a kávu na e-shopu. S kolegyní jsme pravidelně dělali live streamy na Instagramu (@kafepikola) a Facebooku, abychom lidem dali vědět, že žijeme a co připravujeme.

Nebojíte se to s tou reklamou přiznat?

Proč bych měl, bavíme se tu přece o podnikání. Ve všem, co děláme, figuruje náš produkt. Točili jsme videa, jak opravujeme kavárnu, dělali tutoriály o kávovém peelingu, představovali nové obaly, rozjeli jsme podcasty na Spotify. A do toho jsme třeba řekli: Budeme rádi, když si něco koupíte. Lidi tyhle věci přirozeně sdílí, vidí hezký packaging a koupí si ho. Pak přijdou osobně, vezmou si kafe u okýnka. Chtějí nás podpořit. A teď nemluvím o jednotlivcích – udělaly to stovky lidí.

Zmínil jste podcasty na Spotify?

Uvědomil jsem si, že mám kolem sebe celou řadu zajímavých kamarádů a známých, kteří už mají svoje fanoušky. A tihle lidé zase znají další zajímavé lidi. Začalo se to nabalovat. Napadlo mě, že je začnu zvát na kafe a u toho si budeme povídat. Ale tak, aby z toho měli něco i ostatní. Tímhle způsobem vznikly naše podcasty. I to je forma, jak se teď dostáváme lidem do povědomí. Je to vlastně podprahová reklama.

Nakousnul jste i živé online přenosy. Co stálo za jejich vznikem?

Když se na jaře všechno zavřelo, zrušil se i Majáles. Oslovili nás jeho pořadatelé a společně jsme se rozhodli udělat online večírek s DJem přes Facebook. Jednalo se o náš vůbec první live stream, takže to byl tak trochu punk. Jeli jsme to z více kamer, ale nakonec fungovala jenom jedna nebo dvě. Lidi z okolí si objednali drinky a tapas a my jsme jim je dovezli. Doma si k tomu na streamu naladili náš večírek a najednou byli ve společnosti.

Dá se říci, že online se stal vaším hlavním byznysem?

Přes internet jsme začali kafe prodávat i nakupovat. Kdybychom to neudělali, nepřežijeme.

Jaké jsou vůbec vaše nároky na připojení?

Rozhodně vysoké, možná dokonce ty nejvyšší. Pokud se bavíme o kavárně, neustále je tu na ní minimálně 10 lidí. Někteří sem dokonce chodí pracovat s notebookem i na celé dopoledne, a proto potřebují wifi, co frčí. Nám to nevadí, jsme rádi, že tu není prázdno. A to nemluvím o pražírně, e-shopu, našich sociálních sítích, rezervačním systému nebo „kulturních“ live přenosech.

Měli jste na začátku s připojením problémy?

Ano, to jsme ještě neměli Vodafone. A dost nás to naučilo. Jednou tu seděl zákazník, IT chlapík s laptopem, a stěžoval si, že mu nefunguje internet. Já se mu omlouval, že mám objednaného technika, ale ten nikde. Host šel do svého auta pro nářadí a začal nám to spravovat sám. Tehdy jsme pochopili, že to chce změnu. Ještě ten den jsme přešli k Vodafonu.

Takže rychlé a spolehlivé připojení je…

… je pro nás naprosto stěžejní. Vstoupili jsme do nové éry a teď při tom všem, co děláme po internetu, si nemůžeme dovolit mít malou kapacitu. Nedovedu si představit, že by nám třeba vypadl e-shop. Se zastaralým připojením bychom tohle nezvládli, a tak se snažíme mít to nejlepší možné. Teď proto přecházíme na Gigabit internet od Vodafonu. Každá minuta u počítače navíc je totiž zdržení a ztráta času. Raději ho strávím se svými dětmi. 

Máte nějakou radu pro podnikatele v pohostinství, jako jste vy?

Ať děláte cokoliv, mějte záložní plán. Když můžete lidem nabídnout i něco dalšího, umožní vám to adaptovat se v případě krize. Nemusí to být produkt, ale i aktivita s ním spojená. Posune vás to, někdy i úplně změníte styl podnikání. Tak jako se to stalo nám. Z našeho plánu B se stal plán A.

Rychlejší připojení je prostě jiné kafe. S gigabitovým internetem pro firmy do svého podnikání vnesete větší stabilitu i klid a místo problémů s internetovým připojením se budete moci soustředit na své obchodní priority. Zanechte nám na sebe kontakt a my vám poradíme s nejlepším internetovým připojením v místě vašeho podnikání.

Buďte u toho s námi

Nabízíme Vám novinky, aktuální trendy a případové studie ze světa podnikání a moderních technologií. Nechte si zasílat jejich přehled přímo do vašeho Inboxu.
Stačí vyplnit údaje níže.

Odesíláme vaše údaje...
Děkujeme za váš zájem. Informace najdete ve své e-mailové schránce.
Litujeme, nepodařilo se odeslat vaše údaje. Zkuste to prosím později.

Zaujalo vás Gigabitové připojení?

Zjistěte více o jeho dostupnosti a ceně.

Ověřit dostupnost
Rozšířená realita, chytré okno. Jak se VEKRA s Vodafonem staví k technologickým výzvám?

Být jedničkou na trhu není jen tak a VEKRA si je svého prvenství v oblasti oken a dveří na českém trhu dobře vědoma. V současné době zaměstnává přibližně 1200 zaměstnanců, kteří pečlivě dbají o každou zakázku jejich dodávky na klíč od začátku až do samého konce. Kromě zajištění maximální kvality svých výrobků se VEKRA nebojí pouštět do technologických výzev, při kterých se opírá o svého business partnera, společnost Vodafone.